Jindřichohradecké místní dráhy. Ilustrační foto

Jindřichohradecké místní dráhy. Ilustrační foto | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Jindřichohradecká úzkokolejka je v koncích, vedení nemá peníze na mzdy

  • 97
Jedna z hlavních turistických atrakcí Jihočeského kraje zabředává do čím dál větších potíží. Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) letos čelily už exekuci, teď chybí peníze na mzdy a majitelé připravují rozdělení firmy.

Do toho podnik válčí s Jihočeským krajem, přestože je na jeho platbách existenčně závislý. A kvůli neutěšené finanční situaci začal firmu JHMD zkoumat Drážní úřad, jemuž dopravce musí průběžně dokládat, že má peníze na provoz.

Zatím poslední špatnou zprávou pro zaměstnance je výplata za duben. Vedení firmy jim poslalo tento týden dopis, že peníze dojdou se zpožděním. Šéf JHMD Boris Čajánek to vysvětluje tím, že mu Jihočeský kraj a Vysočina neplatí dost. „Vaše mzdy budou částečně vyplaceny, nikoliv však z prostředků společnosti, ale z prostředků akcionářů,“ uvedl Čajánek v dopise.

Šéf podniku se domnívá, že mu kraje platí málo: za každý ujetý kilometr dostává lehce přes 60 Kč, zatímco České dráhy více než stokorunu. Jenže taková je částka ve smlouvě.

JHMD se loni obrátily i na ministerstvo vnitra, aby spor s kraji vyřešilo. Ministerstvo dalo za pravdu krajům. JHMD přesto chce po Jihočeském kraji necelých pět milionů korun doplatku za zvýšené odpisy. Na webu dopravce je už i zpráva o možné stávce.

Hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola tvrdí, že zaměstnanci se stali rukojmími neúspěšného managementu. „Naše vstřícnost bohužel vždy narazila pouze na tvrdohlavé a jednostranné požadavky,“ uvedl Zimola.

Čajánek tvrdí, že s Krajem Vysočina, kam vede druhá úzkokolejná trať, jsou jednání lepší. „Je to ale dáno i tím, že Vysočina nám prodloužila smlouvu do roku 2024 a zahájila s námi jednání o dopravním konceptu,“ říká Čajánek.

Blíží se rozdělení

Nejde o jediný problém s penězi a veřejnými prostředky, které firma má. Během dubna jí například účty na několik dní zablokovala exekuce od České správy sociálního zabezpečení.

Dopravce rovněž nedostal tolik evropských dotací, kolik plánoval. Za nové vozy zaplatil 62 milionů korun, ale získal jen necelých 12 milionů, tedy zhruba polovinu částky, s níž počítal.

Podle mluvčí Regionální rady Jihovýchod Kateřiny Kurkové byla důvodem pochybení ve výběrovém řízení na dodavatele a nesplnění pravidel, podle nichž se peníze vynakládaly. Ze stejných důvodů seškrtala firmě dotace i Regionální rada Jihozápad.

Úzkokolejka v Obratani
Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD)
Úzkokolejka v Obratani

Projekt byl přesto dle Čajánka v zásadě úspěšný. Diskuse se prý vedly například o tom, že okna nejsou otevírací. Vlak má ale klimatizaci, takže okna se otvírat nemohou.

Jindřichohradeckou firmu brzy čeká rozdělení na dvě společnosti. Nyní vlastní koleje i provozuje vlaky. Nově má vzniknout jedna firma zaměřená na provoz vlaků pro kraje a druhá pro provoz zvláštních komerčních vlaků, hlavně parních.

„Opravdu dojde k vyčlenění základní dopravní obslužnosti do dceřiné společnosti JHMD. A bude to velmi nízkonákladový dopravce. Jedinou naší podmínkou je v podstatě to, že musí být perspektivní, tedy musí vytvářet zdroje na obnovu vozového parku a platit zaměstnance tak, jak je v oboru obvyklé,“ řekl Čajánek.