Tým SŽDC už plánuje rychlostní tratě, vzniknou ale nejdříve za 15 let - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tým SŽDC už plánuje rychlostní tratě, vzniknou ale nejdříve za 15 let

  5:00
V kancelářích Správy železniční dopravní cesty vzniká poprvé tým, který má zastřešit přípravu rychlovlaků v Česku. Navzdory větší aktivitě se ale Česko první vysokorychlostní tratě nedočká dříve než za patnáct let.
Fotogalerie1

Rychlovlak EC Pendolino na stanici Milano Centrale. | foto: Miroslav Vyka

Před dokončením jsou první normy na rychlou železnici v tuzemsku, rozjíždí se série několika studií proveditelnosti, které mají ukázat, za jakých podmínek se u nás rychlovlaky vyplatí. „Reálný termín prvního kopnutí do země je rok 2028,“ prohlašuje ředitel odboru strategie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radek Čech. Závisí však i na tom, jak se podaří schválit některé zákony na urychlení výstavby nových silnic a železnic.

Ve strategickém odboru vzniká současně první tým, který bude mít přípravu takových tratí na starosti. Má sedm členů a název Oddělení vysokorychlostních tratí a technologického rozvoje.

Část lidí přetáhla SŽDC ze soukromých projekčních firem. „Potřebovali jsme odborníky na vedení studií. Potřebujeme také odborníky na posuzování vlivů staveb na životní prostředí nebo dopravní modelování. Důležitý bude i post člověka zodpovědného za komunikaci,“ říká Čech.

Mapa navrhovaných rychlých spojení

Zatímco veřejnost může být projektu rychlovlaků nakloněna, horší to bude s přesvědčováním lidí, kterým má vést vlak nedaleko od domu. „Bude potřeba hodně vysvětlování, někdy kolem rychlovlaků panují neskutečné mýty. Obce a kraje ale musejí být co nejvíce informovány, co se chystá,“ dodává Čech.

Mezi 250 a 300 není rozdíl

Ředitel odboru strategie mluví o rychlovlacích zásadně jako o „vrtkách“, což je na železnici označení pro vysokorychlostní tratě (VRT). Ministerstvo dopravy tak odvážné není, používá totiž termín rychlá spojení.

Koncepci rozvoje rychlých spojení minulý týden schválila vláda. Kromě jasných úseků, které se začnou prověřovat, obsahuje i úsek z Brna do Přerova. Ten studie proveditelnosti „ohodnotila“ jen na rychlost 200 kilometrů za hodinu (podrobnosti o studii najdete zde), zatímco poslanci uložili přípravu tras, na nichž budou vlaky moci jezdit nejméně 300kilometrovou rychlostí.

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert

Podle Čecha však není definitivní, že se bude z Brna do Přerova jezdit maximálně 200 kilometrů za hodinu. „Musíme si případnou novou trať, která je v současné době územně chráněna, obhájit, například v rámci studie na spojení (Brno–) Přerov–Ostrava,“ dodal.

Dokončovaná technicko-provozní studie má SŽDC přinést jasnější normy. Současně ale podle Čecha boří i některé mýty o nákladech na stavbu tratí pro rychlovlaky. „Rychlost není přímo úměrná nákladům. Není zásadní rozdíl mezi tratí na 250 nebo 300 km/h, až poté jde o větší zlom u některých úseků,“ tvrdí Čech.

Studie je základem pro nové předpisy, dává ale i základ pro to, jak například řešit problematiku napájení tratí. „V Rakousku nebo Německu má správa železnic vlastní síť, takže jsou nezávislí. Něco takového u nás nepřipadá zatím v úvahu,“ míní Čech.

Cedop a Egis Rail navíc momentálně zpracovávají pro SŽDC studii týkající se rychlovlaků z Prahy do Drážďan, rozběhl se tendr na studii proveditelnosti pro trasu Praha–Brno–Břeclav, přičemž úsek Praha–Brno má být hlavní páteří sítě rychlých vlaků v tuzemsku.

„Poprvé jsme před soutěží měli s projekčními firmami veřejnou tržní konzultaci, jaké by měly být podmínky. Cítíme zájem řady firem i ze zahraničí,“ popisuje Čech.

Bez tunelu to nepůjde

SŽDC již vypsala soutěž na jinou vysokorychlostní trať, která může být překvapením: Doplnění studie proveditelnosti spojení Praha–Beroun. „Nemusí to být přímo vysokorychlostní trať, ale tunel se ukazuje jako nezbytnost,“ říká Čech.

Podle něj proti vyšší rychlosti v tunelu hraje především fakt, že v něm mají jezdit hlavně nákladní vlaky. Ty díky tomu zmizí z trasy podél Berounky, která je ve špatném stavu a navíc okolo ní bydlí spousta lidí.

Vysokorychlostní parametry nicméně nemusí mít již hotová studie spojení Praha–Mladá Boleslav–Liberec. Liberec je přitom dnes jedním ze tří krajských měst, odkud je vlakové spojení do Prahy pomalejší než po silnici. Příští rok má následovat studie na trasu (Brno–) Přerov–Ostrava.

SŽDC má důvod se studiemi pospíchat. Trasy pro rychlovlaky jsou v krajských územních plánech chráněné a nikdo v jejich zamýšlené poloze nesmí nic postavit. Roste proto tlak na SŽDC, aby pozemky neležely ladem. Lidé chtějí stavět.

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert:

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert | (2:27) | video: iDNES.cz

Nejčtenější

Trump pozastavil většinu cel, Číně je zvýšil. Dohodneme se ale s každým, tvrdí

Americký prezident Donald Trump s okamžitou platností pozastavil většinu cel na 90 dní. Pauza se netýká Číny, té cla zvedl ze 104 na 125 procent. Šéf Bílého domu o tom ve středu informoval na své...

USA zvýší cla pro Čínu na 104 procent. Peking avizuje „boj až do konce“

Už ne 54, ale 104 procent. USA zpřísnily cla pro Čínu poté, co se rozhodla postavit čelem hrozbám amerického prezidenta Donalda Trumpa a neustoupit obchodnímu tlaku. Peking místo toho již pracuje na...

Rekordní zisk pro nejbohatší. Připsali si tři sta miliard dolarů za jediný den

Nejbohatší lidé světa zaznamenali ve středu rekordní nárůst svého čistého jmění. Podle agentury Bloomberg a jejího žebříčku Bloomberg Billionaires Index si 500 nejbohatších připsalo celkem 304...

USA přitvrdily s nerosty. Chtějí od Ukrajiny zpětně zaplatit za pomoc a ničím neručit

Poslední verze návrhu dohody o nerostných surovinách mezi Ukrajinou a Spojenými státy obsahuje přísnější podmínky než ta předchozí. Nyní Washington požaduje, aby Kyjev zaplatil miliardy dolarů za...

Trump hrozí Číně cly 50 procent. EU chce prodat energie, vadí mu, že málo nakupuje

Spojené státy uvalí na dovoz z Číny dodatečné clo ve výši 50 procent, pokud Peking nezruší odvetná opatření vůči americkým clům, sdělil americký prezident Donald Trump. USA s Čínou přeruší rozhovory...

Potravinový semafor nebude, Nutri-Score šlo s novou Evropskou komisí k ledu

Systém jednotného a hlavně jednoduchého označování potravin Nutri-Score, které mělo informovat o zdravotních benefitech potravin, šel s novou Evropskou komisí prakticky k ledu. Na začátku března...

14. dubna 2025

Zateplování budov: jede se dál. Nové domy nebudou smět produkovat žádné emise

Premium

Loni v dubnu schválila Rada EU finální znění Směrnice o energetické náročnosti budov (EPBD). I přes sílící kritiku zelené politiky Evropské komise se nic kolem tohoto nařízení nemění. Ministerstvo...

14. dubna 2025

Další Trumpova otočka. Cla na elektroniku a polovodiče přece jen budou

Chytré telefony, počítače a některé další elektronické výrobky budou v USA podléhat samostatným clům, spolu s polovodiči. Tato cla by mohla být zavedena zhruba za měsíc nebo dva. Současná výjimka z...

13. dubna 2025  19:48,  aktualizováno  22:48

Levnější než konkurence. Na trh v USA vstupuje staronová maloobchodní značka

Ve Spojených státech otvírá své pobočky staronový maloobchodní řetězec. Značka Big Lots slibuje svým zákazníkům ještě nižší ceny než současně nejlevnější diskont v USA. Ještě letos chce zprovoznit...

13. dubna 2025

S bydlením jste nic neudělali, napadaly se navzájem Maláčová a Richterová

Šéfka Sociální demokracie Jana Maláčová a místopředsedkyně Pirátů Olga Richterová popsaly, jak by jejich strany řešily krizi bydlení. Richterová sociální demokracii vytkla, že pro oblast nic...

13. dubna 2025  14:02

V deštivé Ósace začalo Expo. Indové nestíhali, Lipavský otevřel český pavilon

Na světové výstavě Expo 2025 v japonské Ósace dnes ministr zahraničí Jan Lipavský a generální komisař pro Expo Ondřej Soška otevřeli český národní pavilon. V sobotu slavnostně zahájená výstava dnes...

13. dubna 2025  13:46

Makrela je v ohrožení. Její populaci decimuje nadměrný rybolov v Atlantiku

Nadměrný rybolov severovýchodním Atlantiku způsobil, že populace makrely obecné, jedné z nejoblíbenějších ryb v jídelníčku mnoha domácností, je v ohrožení. Odborníci snížili hodnocení této ryby coby...

13. dubna 2025

Hospodářský úspěch Asie je v ohrožení. Cla mohou ekonomiky poslat ke dnu

Mezi cly nejvíce zasažené státy se řadí hlavně země jihovýchodní Asie závislé na exportu. Hospodářský růst Vietnamu, Kambodži, Thajska, Indonésie či Malajsie z posledních let je nyní v ohrožení.

13. dubna 2025

Ceny vajec se v USA vyšplhaly na další rekord, v Česku zdražují nejvíce z EU

Ceny vajec v USA dosáhly nového rekordu 6,23 dolaru za tucet. Děje se tak i přes pokles velkoobchodních cen a ústup ptačí chřipky na farmách. Zdražování vajec zasáhlo i Evropskou unii. Výrazně...

13. dubna 2025  8:48

Snaha o záchranu ocelárny. Britská vláda přebírá kontrolu nad British Steel

Britský parlament v sobotu na mimořádném zasedání schválil, aby vláda převzala kontrolu nad ocelárnou British Steel vlastněnou čínskou firmou Jingye Group. Informoval o tom zpravodajský server BBC.

13. dubna 2025  7:38

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Přivedl jsem si domů Češku a jsem křesťan, vypráví právník a obuvník z Vietnamu

Premium

Do Českého Těšína přijel dnešní právník a podnikatel Viet Do Pham v šesti letech, aniž by uměl slovo česky. Pokračoval na gymnázium a nakonec vystudoval práva. A protože nechtěl, aby ho manželka...

13. dubna 2025

U Drážďan finišuje výstavba unikátního mostu. Otevřít by se měl příští rok

Čeští mostaři dokončují výstavbu mostu přes údolí Gottleuby u saské Pirny. U extrémně štíhlé nosné konstrukce nejprve nebylo jisté, zda vůbec půjde postavit. Teď ale vše nasvědčuje tomu, že řidiči se...

13. dubna 2025