Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Eurokomisařka Jourová: Ať VW za dieselgate pořádně odškodní i Evropany

  7:44aktualizováno  7:44
Eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová dál tlačí německou automobilku Volkswagen k tomu, aby odškodnila své evropské zákazníky za skandál kolem manipulace s testy emisí. Podle listu Die Welt pohrozila, že využije všech prostředků, aby zákazníkům odškodnění zajistila.

Eurokomisařka Věra Jourová. | foto: Reuters

Volkswagen loni v září přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto. Na to, že jeden z největších světových producentů aut kontrolory i své zákazníky vědomě podváděl, se přišlo v USA, konkrétně se věci chopil Úřad pro ochranu životního prostředí EPA (více jsme o úplném počátku kauzy psali zde).

Tlak vyvíjeli nejen američtí regulátoři, ale i zákazníci. Soud potom Volkswagenu nařídil odkoupit postižené vozy zpět. Zákazníci mají zároveň nárok na kompenzaci až do výše 10 tisíc dolarů (téměř 260 tisíc korun).

V Evropě je odezva poněkud laxnější. V Evropské unii musí Volkswagen v důsledku této kauzy svolat k úpravě zhruba 8,5 milionu aut. Automobilka ale odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za stejný podvod odškodnila podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.

Jourová s tím podle listu Die Welt spokojená není a sdělila, že stále postrádá jakýkoli mimořádný bonus či kompenzaci pro evropské zákazníky. Prohlásila, že bude Volkswagen s tímto tématem dál konfrontovat. Začátkem února se má setkat s generálním ředitelem Volkswagenu Matthiasem Müllerem a očekává, že automobilka mezitím v této otázce učiní pokrok.

Müller však už v létě pro Die Welt am Sonntag uvedl, že odškodnit Evropany po americkém vzoru se mu nechce, protože by to bylo „vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a navíc příliš nákladné“ (informovali jsme zde).

Mezitím pokračuje vyšetřování komise o rozsahu celé aféry. Ta začátkem prosince vyzvala sedm států včetně Česka, aby přestaly hájit autovýrobce na úkor spotřebitelů a na vyšetřování se více podílely (psali jsme zde).

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sídlo energetické firmy ČEZ v Sofii (4. března 2013)
ČEZ brání volnému prodeji elektřiny v Bulharsku, stěžují si tamní úřady

Bulharský antimonopolní úřad obvinil tři distributory elektřiny, které vlastní české firmy ČEZ a Energo-Pro a rakouská EVN, z porušování pravidel hospodářské...  celý článek

Euro.
Němci se zlobí na Italy, že zachraňují banky na úkor daňových poplatníků

Desítky miliard eur, jež dává italský stát na záchranu krachujících bank, jsou podle Berlína riziko. Italská vláda před pár dny rozhodla o prodeji problémových...  celý článek

Konec roamingu v EU
Na konec roamingu v EU si lidé rychle zvykli. Hitem léta se stal internet

Již více než před měsícem museli na základě nařízení Evropské komise všichni operátoři ve všech 28 zemích EU povinně zrušit poplatky za roaming, a umožnit tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.