Lanýž, humr, ústřice: Julius Meinl otevírá v Česku chrám lahůdek

  • 372
Rakouská firma Julius Meinl se vrátila do Česka s nabídkou potravin. V centru Prahy zkusí prorazit s konceptem, který jí funguje zatím jen v domovské Vídni - luxusními potravinami. Pokud se obří lahůdkářství, které otevírá ve středu, osvědčí, hodlá s ním expandovat do dalších zemí.

Julius Meinl tak zavádí úplně jiný model, než s jakým se v Česku rozloučil v roce 2005, kdy prodal svých téměř šedesát supermarketů konkurenčnímu Aholdu a dalších třicet rozprodal jiným společnostem. Dnes už nebude usilovat levnými cenami o co největší počet zákazníků, ale bude se snažit přitáhnout ty, kteří si potrpí na luxus a jsou ochotni si za něj připlatit.

Společnost totiž věří tomu, že Praha do sebe stačila přilákat dostatečný počet gurmánů. "Česká republika zažívá v oblasti gastronomie naprostý boom. Množství dobrých restaurací a obchodů s kvalitními potravinami narůstá téměř každým dnem. To vypovídá o trendu, který ze západu došel i do Česka. Nemalou skupinu spotřebitelů zajímá, co jedí, a jsou ochotni za kvalitu zaplatit," řekl při slavnostním otevření prodejny v úterý večer Herbert Vlasatý, jednatel společnosti Julius Meinl. 

V regálech bude až 15 tisíc druhů zboží

Lidé si od středy budou moci ve třech patrech secesní budovy City Palais u Václavského náměstí vybírat ze zhruba deseti tisíc lahůdek z celého světa a další týden k nimu přibude zhruba dalších pět tisíc. Firma si totiž potrpí na široký sortiment. Sýrů bude například nabízet 400 druhů, uzenin 250 a balzamikových octů 25. Široký pult bude mít také oddělení ryb, kde se vedle žraloka, humra, obřích krevet z Indie a ústřic z Francie bude objevovat podle sezony až 40 druhů sladkovodních i mořských živočichů.

Gastronaut Pavel Maurer, který se stal takzvaným ambasadorem nové prodejny a je znám tím, že vydává průvodce po tuzemských restauracích nazvaného Maurerův výběr Grand Restaurant, ovšem upozorňuje, že kvalitní zboží nemusí být za každou cenu drahé. "To je mýtus. Kvalitní a výborná může být i dobře připravená obyčejná řepa," říká. 

Vedle lanýžů za několik tisíc si lidé budou moci například koupit játrovou paštiku (150 gramů) za 60 Kč, anebo menší balení kančí paštiky (130 gramů) za 350 Kč. Na výběr budou mít například i mezi levnějším a dražším granátovým jablkem. To levnější se značkou Julius Meinl si budou moci  koupit za necelých 30 Kč, pokud dají přednost izraelskému, musí si připravit 100 Kč.

Ačkoliv je kvalita a originalita pro firmu na prvním místě, neznamená to, že by zákazníkům nabízela výhradně speciality. V regálech tak lidé uvidí například i koření Kotányi, které je k běžně k dostání i v jiných obchodech.

Julius Meinl

Značku založil v Rakousku v roce 1862 výrobce a prodejce kávy Julius Meinl. Do Česka společnost vstoupila v roce 1994 a postupně zde vybudovala 88 supermarketů. Neustála však vysoký konkurenční boj s po 11 letech odešla, když většinu prodejen prodala společnosti Ahold.

Značka se vrátila na jaře 2013, kdy v Praze vzniklo zastoupení vídeňské Meinl Bank, která patří do portfolia značky.

Problém však budou mít ti, kdo by chtěli v prodejně nakupovat ve velkém. V centru Prahy nelze zastavit a obchod nemá garáže, takže víkendové nákupy v něm dělat nepůjde. Firma sice nabídne lidem odvoz zboží až domů, za ten si však budou muset připlatit. "Cenu zatím nevíme, ale bude to rozumné," řekl iDNES.cz jednatel Juliuse Meinla pro Prahu Christian Weissenbacher.

Meinl zatím dovezl do obchodu zboží z Rakouska, do budoucna však hodlá regály plnit také českými potravinami a využívat tuzemské dodavatele. V Praze si kvůli tomu zřídila kancelář, která jedná s tuzemskými farmáři, zemědělci a dodavateli. 

"Chceme podporovat malé výrobce, kteří budou dodávat čerstvé produkty, například zeleninu, ovoce nebo maso. Stejně tak to funguje ve Vídni. Jedná se o platformu pro malé výrobce, kteří vyrábějí malé množství vysoce kvalitních produktů, kteří nemají šanci uplatnit se ve velkých řetězcích," uvedl Weissenbacher.

Pokud pražský obchod naplní představy, se kterými vznikal, hodlá Meinl jeho koncept rozvíjet v dalších lokalitách. "Zatím nemáme nic konkrétního, ale vše je otevřeno. Pevně doufáme, že v Praze se tento koncept setká se zájmem a že zde budeme mít dostatek zákazníků," dodal Vlasaty.