Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


K létu patří kabriolet

aktualizováno 
Také kabriolety přispívají k obrazu životní úrovně.
Také kabriolety přispívají k obrazu životní úrovně. "V západní Evropě je zájem o otevřená auta stabilní, v Česku teprve roste," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax. Ale jestli se v tuzemsku vloni prodalo pouhých 110 nových kabrioletů a roadsterů, neznamená to, že se s těmito auty čile neobchoduje.

"Na trhu ojetin je poptávka po kabrioletech od jara do léta značná," potvrzuje Aleš Kužel, vedoucí nákupu největšího bazaru v zemi AAA Auto Praha. "Bohužel, kvalita vozů, jejichž cena se v průběhu roku může měnit v některých případech až o 50 procent, zvlášť u starých a z ciziny po haváriích či náročné službě dovezených exemplářů mnohdy nebývá nejvyšší. Kdo kvalitní kabriolet z kategorie levnějších má, ten si ho obvykle drží." Ničím nenahraditelný pocit z jízdy s nebem nad hlavou a s větrem ve vlasech, nepřehlédnutelná výlučnost a koneckonců i symbol životní úspěšnosti - to jsou hlavní důvody současné popularity otevřených vozů. Nebylo tomu tak vždy - první auta přece byla bez střechy a teprve postupem času se objevila vozidla s uzavřenou karosérií. "I v pozdějších desetiletích byl vůz bez střechy ve standardní nabídce prakticky všech důležitých výrobců, a teprve rostoucí nároky na pohodlí a bezpečnost spolu se stoupající rychlostí automobilů vedly ke snížení zájmu o kabriolety," vybírá z historie Peter Kolník. Zároveň upozorňuje na skutečnost, že z nabídky některých firem - například britských MG, Standard, Austin a dalších - klasické sportovní roadstery vlastně nikdy nevymizely. "Renesanci otevřených karoserií přinesla šedesátá léta, kdy se kabriolety začaly stávat hlavně záležitostí bohatších milovníků sportovní jízdy," pokračuje Peter Kolník. "Otevřená auta dostupná široké motoristické veřejnosti se však objevila také zvláště zásluhou automobilek Renault, Peugeot a Fiat. Konečně - i tuzemská Škoda nabídla model Felicia, který ve své době měl evropskou úroveň." Po sedmdesátých a osmdesátých letech, kdy výrobci obtížně řešili bezpečnost otevřených vozů a svazovaly je přitom někdy až příliš tvrdé předpisy, se v západní Evropě i v USA kabrioletům a roadsterům opravdově daří. Na trhu se usídlila levnější auta i skutečná prestižní špička značek Mercedes-Benz, Jaguar či Porsche, například Mazda MX-5 se s více než půl milionu vyrobených vozidel už dostala do Guinnessovy knihy rekordů. Její majitelé se sdružují v klubech - ve světě a nově už i v tuzemsku. I když existují lidé, kteří s kabriolety či roadstery jezdí i v zimě, mají otevřené vozy ve skutečnosti omezené využití. To je v případě nových exemplářů zvláště tradičních značek i v motoristicky vyspělých zemích posouvá do sfér zájmu zámožnějších motoristů. V tuzemsku to platí dvojnásob. Řešením se však ukazují ojetiny, které naopak i při poměrně nízkém stáří lákají obzvláště mimo sezonu relativně příznivými cenami. "Nevýhoda vyšší pořizovací ceny nového kabrioletu se pro zájemce o starší vůz rychle rozplývá. Šance na koupi mladého a v tuzemsku pořízeného auta v solidním stavu s málo najetými kilometry jsou podstatně vyšší než u vozidel s uzavřenou karoserií," sděluje Peter Kolník. "Pokles ceny u otevřených vozů je na začátku jejich služby mnohem strmější než u obyčejných aut - obchodníci s ojetinami někdy hovoří dokonce až o 40 procentech ztráty po prvním roce. Po zhruba osmi letech se však pád zastaví a u exemplářů ve výborném stavu v dalších letech cena dokonce roste." Obchod s významně větším množstvím nových kabrioletů experti v tuzemsku očekávají za zhruba deset let. "Do té doby se bude obchodovat hlavně s ojetinami," říká také Tomáš Pánek, vedoucí nákupu pražského bazaru Extra Auto. "Motoristé se přitom musí smířit s tím, že starší kabriolety v solidním stavu budou prakticky bez výjimky držet cenu mnohem víc než klasická uzavřená auta stejného modelu."

Přehled vybraných nových kabrioletů a roadsterů

vůz cena základní verze (Kč)

Alfa Romeo Spider od 1 160 000
Audi TT Roadster 1.8 od 1 333 400
BMW Z3 Roadster 1.9 od 1 112 300
BMW Z8 od 4 998 700
BMW řady 3 Cabriolet 2.0 od 1 329 100
Dodge Viper od 3 600 000
Gordon od 1 422 000
Honda S2000 od 1 590 000
Chrysler Sebring Cabrio od 998 000
Jaguar XK 8 Convertible 4.0 od 3 192 000
Kaipan 47 od 670 000 Mazda MX-5 1.8 od 899 900
Mercedes-Benz SLK 200 od 1 285 000
Mercedes-Benz CLK 200 od 1 567 000
Opel Speedster 2.2 od 1 239 900
Peugeot 206 Cabriolet CC 2.0 od 649 000
Peugeot 306 Cabrio 1.8 od 767 900
Porsche Boxster od 1 861 000
Porsche 911 Cabriolet od 3 562 000
Renault Mégane Cabriolet 1.6 od 619 900
Saab 9-3 Cabriolet od 1 359 000
Volvo C70 Convertible od 1 590 000

Pramen: MF DNES, dealeři jednotlivých značek

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vejce se signaturou BE, tedy Belgií coby zemí původu
Většina směsi z toxických vajec na Slovensku již byla použita

Většina z dodávek vaječné směsi s nadměrným obsahem nebezpečné látky fipronil, které v uplynulých týdnech skončily ve čtyřech bratislavských hotelech, byla již...  celý článek

Ilustrační snímek
V doplňku na podporu erekce našla inspekce látku, která je jen na předpis

Státní zemědělská a potravinářská inspekce našla v doplňku stravy pro podporu erekce s názvem MAXXES nepovolenou látku sildenafil, která může být pouze v...  celý článek

(ilustrační snímek)
Po aféře s kontaminovanými vejci roste zájem o biovejce. Jde o miliardy

Rozbité okno představuje dvě zprávy – špatnou pro majitele, dobrou pro sklenáře. Skandál se zakázaným fipronilem ve vajíčkách z nizozemských velkochovů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.