To, co se může zdát ve světě jako samozřejmost, pojaly cestovky letos jako jedno z hlavních reklamních sdělení.
Až dosud museli klienti například do Thajska létat i s dvěma mezipřistáními. Důvod? Malé letadlo určené na kratší trasy, které muselo cestou tankovat. Přímé lety zdůrazňují prakticky všechny cestovky. Nejdále šel letos Čedok: normalizační hvězda Michal David mu přezpívala svůj hit Nonstop na Létejte nonstop.
Už méně však kanceláře mluví o tom, s jak starými letadly se vlastně letí. Dlouho očekávaný Boeing 767, kterým Travel Service létá například pro kanceláře Eso Travel či Firo tour, nepatří k nejnovějším.
Po světě létá už sedmnáct let a jeho posledním provozovatelem byly Santa Barbara Airlines. Navíc je to jediný dálkový stroj Travel Service, který bude přepravovat i maďarské a dánské turisty. Jeho případná porucha tak může znamenat velké komplikace v letovém řádu.
Z roku 1993 je Airbus 310 Českých aerolinií, které létají například pro cestovky Exim či Fischer. Tento stroj do některých destinací nedolétne přímo, Kubu a Thajsko však slibují ČSA bez mezipřistání.
Cestovním kancelářím začaly konkurovat i velké letecké společnosti. Zhruba polovina Čechů totiž létá za exotikou individuálně a například aerolinky Emirates nabídly letenky s odletem z Německa do Thajska v přepočtu do jedenácti tisíc korun.
Zájem o dovolenou je menší
Jenže ani písnička Michala Davida nebo let bez mezipřistání nemusí cestovkám do budoucna pomoci. Letos v zimě odletí na dovolenou do tepla podle odhadů cestovních kanceláří zhruba sto deset tisíc Čechů.
V létě však očekávají propad kvůli finanční krizi. Lidé budou více řešit, zda si mohou dovolenou dovolit, či ne. "Celkově asi příští rok trh už neporoste," míní mluvčí CK Fischer Dan Plovajko.
Ti největší zatím ještě hlásí růst prodejů. Velkou část zájezdů zaplnili díky tomu, že je prodali před vypuknutím finanční krize.
Zájem o exotickou dovolenou sice roste, už to ale není tolik jako loni. Podle odhadů Tomia Okamury z Asociace českých cestovních kanceláří se určitě nebude opakovat loňský nárůst o třetinu. "Čekáme růst do deseti procent," uvedl Okamura.
Podle Tomáše Cikána z Eso Travel se například první dny v září prodeje prakticky zastavily a firma musela rozjet velkou reklamní kampaň a slevy. "Prodeje pak začaly opět růst, máme sedmiprocentní nárůst oproti loňsku," říká Cikán.
Některé cestovky už začaly i zlevňovat: například Firo Tour snížila cenu u některých exotických destinací o čtvrtinu. "Někde došlo k poklesu," připouští šéf Firo Tour Roman Fisek.
Češi letos koupili 2,3 milionu zájezdů, průměrná cena poprvé překročila patnáct tisíc korun. Z exotiky je letos podle cestovek největší zájem hlavně o Thajsko a Kubu.