Kabelová televize podražila

Kabelová televize, nabídka programů pro ty, kterým nestačí čtyři běžné české kanály, zdražila. Před tento fakt postavila 1. ledna své klienty bez velkých vytáček většina poskytovatelů rozšířené televizní nabídky. Přestože zástupci kabelových televizí počítají s tím, že někteří lidé si jejich služby odhlásí, zvyšování cen vidí jako nutnost. "Jde o nezbytné zahrnutí rostoucích nákladů na provoz a budování kabelové sítě," vysvětluje František Malina z největší domácí kabelové společnosti UPC.

"V některých případech, například při převzetí jiné společnosti, šlo také o nezbytné narovnání nákladů," dodává Malina.

Nezbytné narovnání cen znamenalo pro padesát tisíc zákazníků Datelkabelu více než dvojnásobné zdražení. Hrozivě vypadající zvýšení cen UPC vysvětluje tím, že původní ceny přebírané společnosti byly hluboko pod úrovní nákladů a sloužily především pro získání části trhu.

Právě zdražení zákazníkům Datelkabelu vyvolalo největší bouři nevole a také reakci Antimonopolního úřadu, který udělil UPC pokutu za zneužívání dominantního postavení na trhu. Proti ní se ovšem společnost odvolala a nyní čeká na konečný verdikt úřadu.

Odhlašování přípojek kabelové televize její zdražení sice přineslo, ale nebylo podle zástupců firem tak dramatické. "O tom, kolik nás opustilo lidí, zatím nemáme přesná čísla. Ale jejich zvýšený počet mírní běžící prodejní kampaně, v nichž se naopak nově přihlásilo na dvě desítky tisíc nových zákazníků, a řada domácností si vzala větší počet programů," říká František Malina. Navíc statistiky UPC říkají, že šedesát procent odhlášených zákazníků se do půl roku ke kabelové televizi vrátí, protože jim začne doma chybět.

Ostatním kabelovým společnostem zákazníci ve velké míře neodcházeli, ale snižovali počet programů, za které si platí. "Většinou brali méně televizních kanálů za méně peněz," říká Petr Opletal ze společnosti TES Media, která je jediným konkurentem UPC v Praze. Vlna zdražení potkala zákazníky ostatních kabelových společností. Každá firma jej ovšem pojala po svém.

"Určení cen je věcí každé společnosti. My jsme například po dvou a půl letech stejných cen letos zdražili pouze o inflaci," říká Miroslav Svoboda, zástupce firmy Self Servis, která nabízí komfort přípojky kabelové televize ve třiceti městech.

Další společnosti, byť zdražovaly více, než byla inflace, se shodují na jednom - cena placená za kabelovou televizi je v tuzemsku velmi nízká. "Budování základní sítě je totiž velmi nákladné a při dnešních cenách trvá dlouho, než se investice vrátí," říká šéf České asociace kabelových komunikací Zdeněk Vaníček.

Zavedení kabelové televize do domácnosti totiž v průměru vyjde na čtyřicet tisíc korun. "Nízkými cenami si menší firmy samy škodí, protože si nevydělají ani na obnovu sítě," upozorňuje Petr Opletal.

Vysoké investice při budování sítě a problémy se stavebními povoleními jsou dva hlavní důvody, proč už výrazně neroste počet připojených domácností. Dnešní stav 850 tisíc přípojek bude pravděpodobně nadále stagnovat.

"Do menších měst pod třicet tisíc obyvatel se totiž dnes nevyplatí kabel kopat," říká Vaníček. S tím, že se poplatky za kabelovou televizi znovu zvednou, počítá většina firem. I když letos už to pravděpodobně nebude.