Kabelové televize nevydělávají

  • 20
Tři největší společnosti, které připojují domácnosti k programům kabelové televize, jsou stále ztrátové. Loňský účet uzavřely s prodělkem více než jedné miliardy korun. Firmy UPC, TES Media a Intercable CZ počítají s blíže nespecifikovanou ztrátou i letos. Zdůvodňují to vysokými investicemi.

"Během posledních deseti let jsme investovali v Česku přes jedenáct miliard korun. Právě kvůli těmto nákladům se společnosti stále pohybují ve ztrátě," řekl místopředseda České asociace kabelových komunikací Luboš Řežábek, který je zároveň šéfem Intercable CZ.

Takové výsledky podle Řežábka případné strategické investory nepřilákají, ačkoliv se o to asociace snaží. "V dlouhodobějším horizontu čeká uživatele kabelových televizí zdražení služeb," míní.

Bez toho podle zástupců Asociace kabelové televize dlouhodobě nemohou přežít. Vybudování rozvodů, jejich údržba a provoz stojí společnosti v průměru až 20 tisíc korun na jednoho připojeného uživatele a doba návratnosti je příliš dlouhá.

Největší tuzemská kabelová televize UPC s okamžitým zdražením služeb nepočítá. "UPC asi nebude během prvního pololetí příštího roku zvyšovat ceny svých služeb," říká mluvčí František Malina. "Pokud ke zdražení dojde, tak pouze k malému a jen u některých služeb," dodal.

Původně kabeloví operátoři investovali především do technologického rozvoje kabelových sítí, v poslední době se snaží hledat nové služby. Posledním hitem má být vysokorychlostní kabelové připojení k internetu a využití současné sítě k rozvodu digitální televize a telefonních služeb pro domácnosti.

Jednou z posledních investic je přechod zbývajících zhruba 50 tisíc domácností z mikrovlnného anténního příjmu kabelové televize, využívané také pro pirátský příjem, na satelitní nebo připojení kabelem.

Provizorní vysílání skončí koncem letošního roku pro 40 tisíc zákazníků UPC a devět tisíc TES Media. Vysílací frekvenci totiž musejí firmy uvolnit sítím třetí generace mobilních telefonů. Například UPC počítá s náklady na přechod a likvidaci starého systému ve výši 20 milionů korun.

Firma počítá i s tím, že sedm tisíc domácností přejde ke konkurenci. Asi stejný počet se připojí kabelem a zbytek pomocí satelitního vysílání UPC Direct. Služeb tří největších poskytovatelů kabelových komunikací využívá 665 tisíc zákazníků, což představuje přibližně 80 procent českého kabelového trhu. Zbývajících 20 procent připadá na asi 80 drobných dodavatelů kabelového připojení.

,