Kupcem Intercable bude podle všeho banka J.P. Morgan, která už vlastní televizi TES Media. Spojením vznikne skupina, která bude ovládat přes třetinu českého trhu. Koncem minulého týdne sice skončila exkluzivita, kterou J.P. Morgan na jednání mělo, ale podle šéfa Intercable Luboše Řežábka je smlouva blízko podpisu. "Samozřejmě, že ještě důležité slovo bude mít antimonopolní úřad," říká Řežábek.
Podle UPC, největšího konkurenta nově se rodící dvojky českých kabelových televizí, žádné zásadní změny majitele kabelové přípojky nečekají. "Nějaký výrazný cenový útok ve formě snižování cen nečekám, protože dnes jsou ceny už natolik našponované, že prostor pro cenové boje není skoro žádný," míní provozní ředitel UPC Jaromír Glisník.
Řežábek sice ještě o další strategii firmy po případném spojení české kabelové dvojky a trojky nechce mluvit, ale ani on se snižováním cen nepočítá. "Historicky jsou nastaveny tak špatně, že máme problémy s jejich narovnáním," říká Řežábek.
Podle něho se provozovatelům kabelových televizí nepodařilo to, co mobilním telefonům, totiž, že mít doma televizi po kabelu je zcela běžné. "V této chvíli je naším největším úkolem přesvědčit hlavně ty domácnosti, které už přípojku mají, ale ne objednanou službu," vysvětluje Řežábek.
Největší tři kabelové firmy disponují přípojkami zhruba do 1,1 milionu domácností. UPC může podle údajů z roku 2000 využívat 600 tisíc domácností, Intercable 370 tisíc bytů a TES Media 116 tisíc domácností. Objednané programy má ovšem jen zhruba polovina domovů.
Zatím svého postavení dva největší hráči na trhu zneužít nemíní. Jediný, kdo uvažuje o úpravě cen v září směrem nahoru jsou TES Media. UPC ceny do konce roku zvyšovat nehodlá, Intercable zdražoval ceny zhruba o deset procent letos v dubnu.
"Zvedání cen je do značné míry v rukách zákazníků. S deseti klienty, kteří platí cenu podle našich představ se hospodařit moc nedá," říká Glisník. "Stačí totiž vystrčit drát z okna a základní programy se na televizi dají chytit. Zkrátka bez HBO se bohužel přežít dá," dodává Glisník.