Ministr financí Miroslav Kalousek

Ministr financí Miroslav Kalousek | foto: Dan Materna, MAFRA

Stát není povinný dotovat regionální železnici, vzkázal Kalousek

  • 374
Ministr financí Miroslav Kalousek nechá prověřit memorandum o dotacích pro regionální železnice, které uzavřela Fischerova vláda s kraji. Pokud se ukáže, že je neplatné, stát dotace výrazně omezí nebo zruší, vzkázal Kalousek. Podle něj memorandum není právně závazné.

Předloňská dohoda mezi kraji a úřednickou vládou Jana Fischera není právně závazná, uvedl v pořadu Partie na televizi Prima ministr financí Miroslav Kalousek.

Memorandum má platit do roku 2019, Kalousek je chce nechat prověřit a případně zrušit. Se zastavením dotací pro regionální železnici ale nesouhlasí kraje, které jsou připravené vymáhat plnění dokumentu soudní cestou.

Ministr řekl, že zadal vypracování odborných posudků. "Nejsem přesvědčen o tom, že je právně závazné. Pokud není, budu s kraji projednávat výraznou změnu. Buď úplné zrušení nebo redukci této položky," uvedl Kalousek.

Pokud odborníci memorandum vyhodnotí jako právně závazné, tak stát podle něj bude muset dotace vyplácet. "Pak si pouze povzdechnu, že úřednická vláda přidělala České republice jeden mandatorní výdaj navíc, na který podle mého názoru neměla politické právo," uvedl Kalousek.

S postupem ministerstva financí nesouhlasí předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek. Smlouva mezi kraji a vládou z roku 2009 je podle něj platná. Změnit její parametry lze podle Haška pouze po dohodě všech stran.

"To že pan ministr usnesením vlády zavázal finance, my bereme jako problém, protože už to jde proti duchu memoranda. Nicméně očekáváme, že budou probíhat jednání," řekl Hašek. Pokud by vláda zastavila financování regionální železniční dopravy, tak kraje podle Haška budou soudně vymáhat plnění této smlouvy. Hašek varoval, že pokud budou dotace redukovány, klesla by dopravní obslužnost v krajích o desítky procent.

Doplatí vlaky na stavební spoření?

Ministerstvo financí se tento týden rozhodlo požádat vládu, aby kvůli rozhodnutí Ústavního soudu ohledně stavebního spoření dočasně zmrazila čerpání všech nespotřebovaných nároků kapitol státního rozpočtu z předchozích let, včetně 2,6 miliardy korun na financování ztráty regionální železniční dopravy. Celkem se podle Kalouska jedná o 8 miliard korun

 Do 14 dnů pak chce ministr financí vládě předložit definitivní řešení propadu příjmů státního rozpočtu a krajů poté, co bude účastníkům stavebního spoření proti původním předpokladům vyplaceno navíc 6 miliard korun.

Podle Kalouska se ještě bude vybírat, které výdaje ze zablokovaných osmi miliard korun budou kvůli verdiktu Ústavního soudu ohledně stavebního spoření redukovány. Kalousek vyloučil variantu zvýšení deficitu státního rozpočtu.

"Nebude-li se to týkat regionální dopravy, tak se to logicky bude týkat nějaké jiné veřejné služby," uvedl Kalousek, podle kterého mezi další možnosti patří například omezení územních dotací, spolufinancování projektů EU či peněz určených na nákup techniky pro hasiče a policisty. "Rozhodování bude nesmírně těžké," podotkl.

Kalousek chce v rámci koalice znovu zahájit diskusi o tom, zda by nebylo dobré zvážit zrušení stavebního spoření, které ministr považuje za přežitý finanční produkt. "Za předpokladu, že nezískám podporu koaličních partnerů, tak předložím návrh zákona o účelovém omezení čerpání stavebního spoření," uvedl Kalousek. Podle ministra by se o návrhu mělo jednat ještě letos.

,