"Žena za pultem". Paní Květoslava Němcová prodává potraviny už 20 let. V

"Žena za pultem". Paní Květoslava Němcová prodává potraviny už 20 let. V dejvickém obchodě je osm let. (2. dubna 2012, Praha) | foto: Petr Topič, MAFRA

Koloniály mizí kvůli drtivé síle řetězců. Za osm let jich ubyla pětina

  • 162
Kamenných prodejen s potravinami v Česku rapidně ubývá. Za posledních osm let jejich počet klesl o téměř tisícovku. Důvodem je expanze hypermarketů a supermarketů. Malým samoobsluhám či večerkám se nejvíce daří v Ústeckém kraji, naopak v Praze vládnou velké řetězce.

Počet obchodů typu smíšenek či koloniálů v rukách fyzických osob od roku 2007 postupně klesá. Ke konci září podnikalo v oblasti maloobchodu s potravinami celkem 3 763 firem, před osmi lety jich bylo o tisíc víc.

Podle dat z portálu informaceofirmach.cz s tímto byznysem praštily především fyzické osoby - podnikatelé. Jejich počet se snížil bezmála o třetinu na 2 700. Naopak počet obchodních společností vzrostl o 165 na 1 064.

„Důvodem je expanze supermarketů a hypermarketů,“ tvrdí Jan Cikler, projektový manažer aplikace Cribis, která je službou společnosti Czech Credit Bureau poskytující informace o firmách.

Cikler je však přesvědčen, že k „vyhlazení“ malých prodejen s potravinami nedojde. „Malé prodejny představují oproti supermarketům či hypermarketům poměrně odlišnou skupinu subjektů a jako takové nemohou být plně nahrazeny. Svoji konkurenceschopnost si mohou udržet díky lokálním potravinám, specializací na konkrétní výrobky či specifickému přístupu k zákazníkům,“ dodává Jan Cikler.

Malých obchodů s potravinami ubývá na úkor řetězců. Zdroj: Czech Credit Bureau

Nicméně i v nabídce lokálních specialit začaly některé řetězce v posledních letech kamenným prodejnám konkurovat, byť nemají tak široký sortiment.

Největší početní převahu mají koloniály v rukou soukromníků v Ústeckém kraji, kde skóre zápasu s řetězci vedou s výsledkem 87 procent.

Na opačném pólu je Praha se 46 procenty. Ta je tak jediným krajem, kde převažují právnické typy subjektů. Druhou nejtěžší pozici pak mají malé obchody s potravinami v Jihomoravském kraji - se 67 procenty.

Desetina podniků má obrat nad 30 milionů korun ročně. Nejčastěji však mají obrat do tří milionů - z podnikatelů jich sem patří necelá polovina.

Více než dvě třetiny fyzických osob - podnikatelů nemá žádného zaměstnance, mezi ostatními subjekty jde jen o 2,5 procenta.