Palubní jednotku, která umožňuje výběr mýtného, má v současné době zatím kolem 77 tisíc kamionů a autobusů.
Statistiky navíc ukazují, že každé čtvrté auto, které mýto u nás platí, patří zahraničním dopravcům, kteří Českou republiku používají hlavně pro tranzit.
Stát si už objednal dalších dvacet tisíc palubních jednotek. "Počet platičů mýtného je vyšší, než jsme čekali," potvrdil šéf Kapsche Erwin Toplak.
Problémem jsou lehčí vozy se závěsem
Dopátrat se, kolika aut se bude mýto v tuzemsku týkat, je však těžké, a proto bylo podle Karla Hanzelky z tiskového odboru ministerstva dopravy těžké odhadnout, kolik jednotek bude potřeba.
Nákladních aut nad dvanáct tun je v tuzemsku přibližně 47 a půl tisíce.
"Jenže mýtné se vztahuje i na nákladní vozidla o nižší hmotnosti, která mají závěsné zařízení a hmotnost jízdní soupravy dosahuje dvanáct tun. Takových vozidel je cca 64 tisíc, ale kolik jich má závěsné zařízení, to můžeme pouze odhadovat," dodal Hanzelka.
K tomu je ještě potřeba připočítat třináct tisíc autobusů a tranzitní dopravu.
"Nemůžeme současně předpokládat, že všechna tato vozidla budou jezdit po dálnicích," dodal Karel Hanzelka.
Kamiony zůstávají prozatím na dálnicích
Čtyři dny po spuštění mýtného se zatím nepotvrzují obavy, že by dopravci sjížděli z dálnic a mýtnice objížděli. Potvrzují to hlasy starostů obcí podél placených silnic, například dálnice D1.
"Doprava zůstává na dálnici. Prvního a druhého jsem sice na trase Velká Bíteš–Velké Meziříčí pozoroval trošku větší frekvenci, ale dneska se to už vrátilo ke starému," řekl starosta Velké Bíteše Miroslav Báňa.
Obec leží ve vzdálenosti zhruba tři desítky kilometrů od Brna směrem k Praze.
"Několik málo kamionů přibylo. Jezdí tudy i auta, která jsem dřív nevídal. Není to ovšem markantní záležitost," dodal starosta Velkého Beranova, ležícího pár kilometrů od Jihlavy, Miloš Musil.
Nárůst provozu na neplacených úsecích nezaznamenali ani ve Středočeském kraji, kde měli z odlivu dopravy z dálnic velké obavy.
"Ještě je moc brzy. Mýtné se platí jen pár dnů a řidiči zatím objízdné trasy neznají," řekl náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Karel Vyšehradský.
Právě Středočeský kraj si loni nechal zpracovat kvalifikovaný odhad o počtu vozidel, která po zavedení mýtného budou využívat neplacené úseky.
Z tohoto odhadu vyplynulo, že z dálnice nebo rychlostní silnice na neplacenou objízdnou trasu sjede dvacet procent řidičů.