Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kamionů v Česku ubylo, nemají co vozit

  3:28aktualizováno  3:28
Komu vadí silnice plné kamionů, může mít v posledních týdnech radost. Majitelé dopravních firem však kvůli tomu řeší, zda vůbec přežijí. Zboží k převozu po silnici je čím dál méně a řada dopravců se ocitla bez práce. Kvůli snížené poptávce ubývá i provoz na silnicích.
Kamionů ubylo, není co vozit. Ilustrační foto.

Kamionů ubylo, není co vozit. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

"Zakázky hledám mimo jiné přes spediční program. Dříve tam bylo čtrnáct až patnáct tisíc nabídek denně, teď třeba jen dva tisíce," říká malý autodopravce, který si přál zůstat v anonymitě. Má dvě auta, přesto už musel druhého řidiče propustit.

Podobně budou nejspíš muset řešit složitou situaci i další dopravci. "Jedinou možností, jak v současné situaci přežít, je snižování nákladů," tvrdí Vladimír Starosta, prezident sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Nejohroženější jsou malí dopravci. "Nyní se nám víc daří získávat nové zakázky, protože k nám přicházejí firmy, které jezdily s malými dopravci, ale ti jsou teď v potížích," tvrdí šéf tuzemského dopravce CS Cargo Petr Vlček.

Nižší příjmy z mýtného

Meziroční pokles zakázek může být podle něj až třetinový. Špatné časy pro dopravce potvrzují i srovnání částek, které se vyberou na mýtném. Zatímco loni v lednu činily týdenní výběry kolem 120 milionů korun, letos je to průměrně o dvacet milionů za týden méně.

Nový ministr dopravy Petr Bendl předpokládá, že oslabení dopravy se projeví i v celkových příjmech státu z mýtného za celý letošní rok. "Může klesnout až o 3,5 miliardy," odhadl. To je přitom téměř polovina částky, kterou stát plánuje získat.

Bendl proto zvažuje ústupky ohledně pátečního zákazu jízd pro nákladní automobily. Vláda ho chystá už dva roky. Kompromisní návrh z dílny Bendlova předchůdce Řebíčka už leží ve Sněmovně. Podle něj by kamiony nesměly vyjet v pátek od 15 do 18 hodin. Dosud takový zákaz platí jen v červenci a srpnu mezi 17. a 21. hodinou.

"Vím, že to je pro zelené traumatizující, ale zákaz by byl další překážkou pro firmy," vysvětluje Bendl.

Pokud by se zákon dočkal dalšího odkladu, udělalo by to radost zejména firmám v automobilovém průmyslu. Ty mají také propočtenu výši dalších nákladů, které by jim zákaz přinesl. "Třeba nás by omezení přišlo na 90 milionů korun ročně," vypočítal viceprezident kolínské automobilky TPCA Jiří Černý.

 Jak klesá mýtné  
 Meziroční srovnání výběrů za posledních 19 týdnů  
 Týden  2007(8)  2008(9)
 39  110,5  127,5
 40  117,6  124,5
 41  119,1  126,0
 42  120,1  125,9
 43  122,2  125,4
 44  110,4  108,1
 45  119,6  124,1
 46  119,2  121,4
 47  122,4  111,8
 48  122,2  122,9
 49  123,2  119,6
 50  123,7  119,9
 51  107,8  108,7
 52  21,4  27,1
 1  56,6  26,8
 2  114,4  82,3
 3  119,1  100,9
 4  120,7  104,2
 5  120,7  104,2
* pramen MYTO.cz. Údaje v milionech Kč.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Letadlo společnosti American Airlines (ilustrační snímek)
Nový spoj American Airlines propojí Filadelfii s Prahou a Budapeští

Americké aerolinky posilují své spoje do Evropy a přidávají další dvě destinace. Od května příštího roku budou nově létat i z Filadelfie do Prahy a Budapešti....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.