Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Z Česka se může stát parkoviště kamionů. Bohaté země EU si své zájmy chrání

  0:59aktualizováno  0:59
Řidiči kamionů, kteří přes víkend odpočívali v belgickém přístavu Zeebrugge, měli nečekanou návštěvu. Belgická policie dala každému z nich pokutu 1 800 eur za to, že trávili povinný odpočinek v kabině kamionu. Jde o pauzu o délce 45 hodin, kterou mají řidiči předepsanou po šesti dnech za volantem a většinou ji čerpají o víkendu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Příběh z Belgie ilustruje napjatou situaci v evropské kamionové dopravě. I přes oficiálně otevřený trh se západoevropské země snaží zamezit působení levnějších východoevropských dopravců a vymýšlejí čím dál více překážek pro jejich působení. Od minimální mzdy po aktuální zákaz týdenního odpočinku v kamionu.

„Belgie má zákaz týdenního odpočinku v kamionu již delší dobu, ale nikdy ho nevymáhala. Když stejné opatření zavedlo Německo, najednou ho začala vymáhat,“ upozorňuje generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Němci spaní přes víkend v kamionu také zakázali, a tak se dá očekávat, že kamiony hlavně z balkánských zemí raději povinnost splní, aby neriskovaly pokutu, a pojedou strávit odpočinek k nám. „Máme signály, že v západních Čechách je to už o víkendu dost patrné,“ říká Hromíř.

Zákaz spaní v kamionu míří především na takzvané nomády, tedy řidiče, kteří často křižují Evropu několik měsíců v kuse a v kamionu v podstatě žijí.

Na české dopravce zatím takové opatření nemá přímo příliš velký vliv, protože podobný způsob života většina řidičů opustila. Přesto však mohou cítit hlavně důsledky jeho zákazu v Německu.

Pokuta 60 eur za hodinu

Tuzemští dopravci mají navíc obavy, že se jim při té příležitosti zahraniční kamiony dostanou i do zakázek od místních firem.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) minulý týden na konferenci s autodopravci uvedl, že se mu zamlouvá nápad zakázat trávit týdenní odpočinek i u nás. „Je to určitě věc k řešení,“ uvedl Ťok.

Česmad podle Hromíře zatím nemá na takovou možnost jasný názor. Problém s nomádskými řidiči by ale pomohla vyřešit například povinnost, že alespoň jednou za měsíc se musí auto a jeho řidič objevit ve své domovské zemi.

V Německu začal zákaz spaní v kamionech platit na konci května, zatím ho však tamní policie nevymáhá. Pokud s tím začne, řidičům a jejich dopravním firmám se cesty na západ neúnosně prodraží.

Jestliže se šofér policii neprokáže dokladem o zaplaceném ubytování, za každou hodinu pobytu v kabině zaplatí 60 eur pokuty (v přepočtu zhruba 1 600 korun), zaměstnavatele čeká trojnásobná sankce (4 770 korun).

Podle posledních informací bude Němcům zatím stačit jako doklad potvrzení, že řidiči spali u známých. To ovšem zdaleka ne všichni mohou.

Z velkých Evropanů ochranáři

Mluvčí Česmadu Martin Felix upozornil na to, že opatření se může dotknout i českých řidičů na dlouhých trasách z Česka do Španělska.

„Velmi často se stává, že šest dní na cestu tam a zpět nestačí, takže řidič musí strávit víkend v Německu,“ říká Felix.

Podle něj je to další krok k omezení konkurence zahraničních dopravců.

„Z velkých Evropanů se najednou stávají nekompromisní ochránci vlastních zájmů,“ komentoval situaci také slovenský europoslanec Richard Sulík.

Řada tuzemských dopravců se proto podobně jako například z přeprav do Velké Británie kvůli problémům s imigranty v Calais rozhodla dlouhé trasy opustit. I kdyby chtěli nařízení plnit, nemají jak: tolik hotelů s parkovišti pro kamiony není a řidiči se od vozu s nákladem nesmějí vzdálit.

Novou podobu pravidel pro autodopravce řeší Silniční balíček Evropské komise, který se začal projednávat v Evropském parlamentu.

Kvůli svátku v Německu ucpaly kamiony přechod v Rozvadově (11/2016):


Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Letenky zlevní, odhaduje šéf Wizz Air. V Česku nám to nejde, přiznává

Šéf největších středoevropských aerolinek Wizz Air József Váradi vede dopravce k dalším rekordům a plánuje do dvou let flotilu více než sto airbusů. Poprvé...  celý článek

Nakládání kontejneru na vlak.
Z Prahy vyrazil do Číny první přímý vlak. Do cíle pojede 16 dní

Poprvé v historii spojí Česko a Čínu přímý vlak. Z terminálu společnosti Metrans v Praze-Uhříněvsi vyjela souprava s kontejnery do cílové stanice v čínském...  celý článek

Stevardka Českých drah
Vlakušky se Českým drahám prodraží, budou stát o polovinu více

České dráhy zaplatí v příštích letech o padesát procent více za služby vlakového doprovodu ve vybraných dálkových vlacích. Vlakušky, jak se externímu personálu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.