Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kamiony dostanou v Česku zelenou

  1:00aktualizováno  1:00
Z Česka se po vstupu do Unie stal evropský kamionland. Náklaďáky každý den tvoří kolony na českých hlavních dálnicích. A bude hůř. Hlavními dopravními tahy v Česku nyní projede zhruba pět tisíc nákladních aut denně, to je o dva tisíce více než před vstupem do Unie.
Doprava, silnice, kolona, kamion

Doprava, silnice, kolona, kamion | foto: Jan StrouhalMF DNES

ČTĚTE TAKÉ:
Všudypřítomné kamiony: přátelé, nebo vrazi?

Kamiony se staly přítěží motoristům na dálnicích, vadí ochráncům životního prostředí a obyvatelům měst a vesnic, kteří kolem hlavních tepen sídlí.

Špatná situace je už dnes například na Českolipsku. Kvůli částečné uzavírce přechodu Cínovec na Teplicku tudy projíždí o stovky víc nákladních aut k hranicím s Německem.

"Denně nám tu projedou tisíce kamionů, jejich počet skokově narostl nejméně o dvanáct set za den. Lidé si stěžují na hluk. Silnice, po které kamiony jezdí, je den po dni horší a horší. Snažíme se to dokumentovat, abychom měli dostatek argumentů," říká Jaroslava Petrboková, starostka Svoru na Českolipsku.

Zkušenosti tohoto severočeského regionu tak ukazují, že nárůst počtu kamionů na silnicích představuje odvrácenou stranou rychlého ekonomického růstu Česka i čím dál většího vývozu firem z Česka.

Zákon zpřísnění nepřinese
Sněmovna koncem loňského roku schválila silniční zákon, podle něhož mohou řidiči kamionů od letošního 1. července brázdit Česko o víkendech více než doposud.

Nyní mohou kamiony na české silnice mimo letní prázdniny vyrazit v pátek i v sobotu bez omezení. Přes léto však nesmějí jezdit prakticky celou sobotu i neděli. Nově se kamionová doprava zpřísní o letních prázdninách v pátek, kdy lidé jezdí na chaty a chalupy, ale naopak se povolí nákladní doprava po celý rok i v neděli do jedné hodiny.

KDY KAMIONY NESMÍ NA SILNICI
(od 1.7. 2006)
O prázdninách:
Pátek: 17:00-21:00
Sobota: 7:00 - 13:00
Neděle: 13:00 - 22:00
Mimo prázdniny:
Neděle: 13:00 - 22:00

Například ve srovnání s Rakouskem je Česko k dopravcům vstřícnější. U jižních sousedů kamiony na silnice smějí o víkendech po celý rok jen na pár hodin. Pokuty, které nákladním dopravcům hrozí za porušení stanovených časů, jsou nízké. Hodnoceno je jako přestupek a řidič kamionu může dostat pokutu maximálně do výše dvou tisíc korun.

Pro policisty je také těžké posoudit, které kamiony mají pro jízdu na silnicích výjimku, a které ne. Pro ty, které přepravují rychle se kazící zboží, nebo pro ty, co zásobují čerpací stanice, totiž víkendová omezení neplatí.

Nový zákon si pochvaluje Sdružení dopravců Česmad Bohemia. "Tento zákon bude lépe vyhovovat potřebám obchodníků, kteří musí zásobovat své prodejny, a potřebám průmyslu," řekl Martin Felix z Česmadu.

Bývalý ministr dopravy a současný poslanec za ČSSD Jaromír Schling si myslí, že prodloužením doby, kdy se kamiony mohou po silnicích pohybovat, se zabrání zácpám způsobeným nákladními vozy.

"Chtěli jsme, aby pohyb kamionů byl plynulý, jinak se budou někde hromadit. Takhle jsme jim umožnili, aby mohly jet i v noci," říká Schling.

Sociálnědemokratický poslanec Miloslav Kala však uznává, že obce nový zákon nevítaly s nadšením. "Obce na silnicích prvních tříd protestují, že je budou noční průjezdy kamionů rušit," říká Kala, který přesto s novým zákonem souhlasí.

Je to nekoncepční
Plány vládní sociální demokracie na provoz kamionů kritizuje opozice s tím, že nadržují dopravcům.

"Vláda nemá na dopravu žádný recept. Tento zákon pokračuje v její prokamionové politice," uvedl stínový ministr dopravy za ODS Petr Bendl. Podle něj by nákladní dopravu omezilo zavedení mýtného nejen na dálnice, ale i na vedlejší komunikace.

V opačném případě se prý dopravci z hlavních tahů sjedou na silnice nižší třídy. "O víkendech by průjezd republikou mohl být pro kamiony dražší," dodal Bendl.

O kamiony se také zajímá Strana zelených. Ta na rozdíl od nového zákona navrhuje úplně zakázat nákladní dopravu od pátku od tří hodin odpoledne do neděle do půlnoci po celý rok.

"Pro lidi, kteří se jedou rekreovat, chceme zvýšit bezpečnost provozu a uvolnit kapacitu přetížených silnic," píše se ve volebním programu strany.

Sdružení dopravců Česmad se snaží v reklamní kampani ukázat, že kamiony křižují silnice ve službách lidí a že díky nim mohou například posnídat čerstvé housky. "Pokud vzroste obchod, musí zboží někdo vozit," říká prezident sdružení Česmad Vladimír Starosta.

KAMPAŇ ZA KAMIONY.
Sdružení dopravců Česmad před měsícem spustilo kampaň, jejímž cílem je zlepšit pošramocenou reputaci kamionů na českých silnicích. Má ukázat, že bez kamionů na silnicích by lidé nenašli zboží v obchodech.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Japonský bezdomovec v Tokiu. Ilustrační foto
Podíl zaměstnanců, kteří kvůli malé mzdě žijí v chudobě, vzrostl

V Česku v posledních letech přibývalo lidí, kteří si v práci za celý rok nevydělali dost a spadli pod hranici příjmové chudoby. V roce 2011 se to týkalo zhruba...  celý článek

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.