Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Obří koráby silnic šetří dopravcům peníze i šoféry. Chtějí další

  5:00aktualizováno  5:00
Zatím je to spíše okrajová záležitost, počet těchto souprav ale na českých silnicích roste. Někteří jim říkají gigalinery, jiní XXL soupravy. Jejich délka může dosáhnout až 25,5 metru.

Podle ministerstva dopravy, jehož vyhláška provoz dlouhých souprav upravuje, je v Česku aktuálně povolen provoz 31 gigalinerů pro celkem 12 dopravců. Počet těchto souprav, které musí mít povolení každé tři měsíce, podle resortu narůstá.

„Máme jich zatím šest, letos chceme koupit další dva,“ říká majitel přepravní společnosti Biofer Tomáš Havel. Dlouhými soupravami se inspiroval v zahraničí, používá je tři roky hlavně na převoz potravin.

Silniční dopravě mohou pomoci Gigalinery, obří náklaďáky

Podle Havla jsou hlavní výhodou úspory nákladů. „Do klasické soupravy se nám vejde 33 palet, do gigalineru 53. Namísto tří kamionů nám tak stačí dva,“ vysvětluje Havel. Ještě větší úspora je, když firma používá dvoupodlažní návěs. Dopravcům řeší gigalinery i jiný problém: nedostatek řidičů.

Ve flotile společnosti Biofer čítající 150 kamionů tvoří gigalinery zatím malé procento vozů. Je to dané i tím, že mohou jezdit jen po dálnicích a čtyřproudých silnicích (jízda přes železniční přejezdy není povolena). Vykládka a nakládka od těchto silnic může být maximálně deset kilometrů. Gigalinery jezdí proto nejčastěji po trase Praha - Brno - Ostrava.

Řidiče dlouhá souprava podle Havla neděsí. „Jezdí s ní radši než s tandemovou soupravou, je stabilnější,“ popsal. Náklad uvezou běžné tahače, Biofer jezdí s Volvem se silnějším motorem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Michal Hala
Soud zprostil v kauze odpočívadla na D1 exmanažera ŘSD Halu obžaloby

Obvodní soud pro Prahu 4 ve středu zprostil obžaloby bývalého výkonného ředitele Ředitelství silnic a dálnic Michala Halu i další obžalované v případu údajného...  celý článek

Velká Británie začne se stavbou nové vysokorychlostní železnice, která spojí...
Británie postaví novou trať pro rychlovlaky, musí zbourat i nové domy

Velká Británie začne příští rok se stavbou nové vysokorychlostní železnice, která spojí Londýn s Birminghamem a dál na sever do Manchesteru a Leedsu. Stavba má...  celý článek

Nakládání kontejneru na vlak.
Z Prahy vyrazil do Číny první přímý vlak. Do cíle pojede 16 dní

Poprvé v historii spojí Česko a Čínu přímý vlak. Z terminálu společnosti Metrans v Praze-Uhříněvsi vyjela souprava s kontejnery do cílové stanice v čínském...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.