Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Pat v hledání regulátora železnice. Kandidáti mají stejný počet bodů

  • 9
Výběr nového regulátora české železnice se nečekaně zkomplikoval. Po písemných i ústních zkouškách má totiž konkurz dva vítěze: Dalibor Zelený i Pavel Kodym získali stejný počet bodů. Kdo se regulátorem nakonec stane, záleží na ministrovi dopravy a vládě.

Ministerstvo dopravy ani výběrová komise se nechtějí k výběru nového předsedy Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře vůbec vyjadřovat, dokud nebude rozhodnuto. Pat ve výběru však potvrdilo iDNES.cz několik zdrojů z ministerstva dopravy.

Kromě Zeleného a Kodyma byl ve hře ještě Jiří Pálka, jednatel společnosti Oredo, která organizuje dopravu v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Ten ale zůstal třetí. Čtvrtého Jana Bittera ani k testům a pohovoru nepozvali, komise zjistila, že nesplnil požadavky na post předsedy.

Nového předsedu jmenuje vláda na návrh ministra dopravy. Dana Ťoka tak čeká nelehký výběr, koho určit jako předsedu, když mají oba stejný počet bodů. Nabízí se také možnost soutěž zrušit a vybírat znovu.

Větší šance má prý Kodym

Částečně může jít také o politickou hru: Zelený je členem ČSSD, kandidoval v posledních volbách neúspěšně do Senátu. Proti Zelenému, který působil dvakrát jako generální ředitel Českých drah, ale může mluvit i fakt, že se soudí o odstupné s Českými drahami. „Panují kvůli tomu obavy, jak by v takovém případě nestranně rozhodoval, když je pravděpodobné, že velká část řízení se bude týkat Českých drah,“ řekl zdroj iDNES.cz z ministerstva dopravy.

Na ministerstvu dopravy je podle informací iDNES.cz větším favoritem Kodym, který dříve vedl Drážní úřad. Z jeho čela ho sesadil ministr úřednické vlády Zdeněk Žák, který v té době jmenoval i do vedení Českých drah právě Zeleného.

Proč nový úřad?

Vznik Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře schválili poslanci, Česko ho musí zavést kvůli nařízením Evropské komise. Současný spor o kapacitu pro vlaky na lince Praha - Brno mezi Českými drahami a RegioJetem ukazuje, že práci bude mít (o sporu více zde).

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Hlavní náplní by mělo být řešení sporů, zda nebyl některý dopravce poškozen při přidělování dopravní cesty. Ještě nedávno by takové spory nemusely být. Jenže dopravců přibylo, zejména na hlavní trase, a současně roste i nákladní doprava, a tak je čím dál obtížnější se na koridor vejít. Typickou ukázkou jsou tratě Praha-Brno nebo Praha-Ostrava.

Nový úřad bude sice patřit k nejmenším v zemi, jeho vytvoření však bude znamenat velký nápor práce. Šéf by pod sebou měl mít 15 až 25 úředníků, kteří mají přijít částečně z Drážního úřadu a Drážní inspekce.

Úřad přitom podle zákona nedostane do pravomocí jen železnici, ale má řešit i případné spory na letišti a také kontrolovat cenovou politiku majitelů infrastruktury, tedy v Česku hlavně Správy železniční dopravní cesty a Letiště Praha.