Od 25. března mají čtenáři iDNES.cz možnost napsat redakci své negativní zkušenosti s nepodařenými výrobky nebo službami, které neodpovídají popisu. Na adrese propadak@idnes.cz se již několik takových příkladů objevilo.
Poměrně často se ve stížnostech čtenářů objevují telekomunikační společnosti. Zejména aktivovaná služba výhodného tarifu či volání zdarma a pak překvapivě vysoký účet. Operátor argumentuje, že si zákazník nepřečetl všechny poznámky, které volání až tak zdarma nedělají.
Nálepku největšího šmejdu by čtenáři přiřadili i minulým parlamentním volbám a vládě, a to ne jednou.
"Za největší šmejd bych označil současnou vládu. Nejedná se o nakoupený produkt či službu, princip je však stejný, masírují reklamou, slibují hory doly, ale když si je "koupíte" a oni vyhrají, zjistíme, že jsme naletěli na reklamní špek a koupili si zmetek,"píše v emailu čtenář František Ulc. Redakci iDNES.cz ale zajímají spíš hmatatelné propadáky, se kterými se čtenáři setkali.
. pište své zkušenostiVýrobek či doklad o zakoupení služby vyfotografujte a zašlete na adresu propadak@idnes.cz. Dodejte popis vady a nezapomeňte uvést co nejpřesnější údaje o výrobci či prodejci. Své náměty zasílejte do 18. dubna do 12:00. Z těch "nejlepších" pak společně se Sdružením obrany spotřebitelů vybereme patnáct finálových, z nichž zvolíte Největší šmejd. |
Lidé mají špatnou zkušenost například s podomními prodejci, kteří nabízejí zboží za astronomické ceny. Tvrdí totiž, že takový výrobek si může zákazník koupit jenom "teď a tady".
"Do mého domu v mé nepřítomnosti vtrhli před lety dva jacísi agenti, přemluvili mou ženu, a když jsem přišel domů, našel jsem ohyzdnou krabici potaženou plastem imitujícím kachle, to vše za celých 11 (ano, jedenáct) tisíc korun," píše Jan Šilhavý z Jindřichova Hradce.
Jedním z kandidátů na Největší šmejd jsou také společnosti nabízející nákupy přes internet. Objednané zboží často není na skladě a je třeba čekat. Po dost dlouhé době vyčkávání nakonec nemůže zákazník objednávku ani zrušit.
Hodně problémů si čtenáři spojují také s uznáváním reklamací. Výrobci se často zodpovědnosti za vadný výrobek vzdávají a vinu hodí na zákazníka.