"Právě proto tiskneme velkou část nákladu v anglickém jazyce. Management České pojišťovny často používá výroční zprávu při svých jednáních s externími partnery jako jakýsi dárek," dodává Kapsa.
Kolik lidí čítá tým, který výroční zprávu připravuje? Jsou v něm jen interní zaměstnanci, nebo se část práce zadává externě (grafika apod.)?
Koordinací tvorby výroční zprávy se zabývají dva lidé. Konkrétní textové a datové podklady pak zpracovávají asi dvě desítky odborníků z centrály. K textu se vyjadřuje rovněž náš auditor.
S trochou nadsázky by se dalo říci, že výroční zprávu tvoří všichni zaměstnanci i klienti, neboť jen na nich záleží, zda se bude mít firma čím pochlubit.
Proč je podle vás důležitý i vzhled a grafická úprava? Nestačily by investorům jen přehledné finanční výkazy?
Vyznat se ve spletité řeči rozsáhlých finančních výkazů není vůbec jednoduché. Zajímavě upravené výroční zprávy s výrazným layoutem, přitažlivými fotografiemi nebo kresbami a netradiční vazbou dokáží čtenáře pozitivně naladit ještě předtím, než se zahloubá do řeči čísel, grafů a tabulek.
NEJLEPŠÍ VÝROČNÍ ZPRÁVY MEZI FINANČNÍMI INSTITUCEMI |
1. PPF |
2. Komerční banka |
3. Česká pojišťovna |
Jaká je podle vás budoucnost papírových výročních zpráv? Nepřejdete na elektronické verze jako třeba eBanka z vaší finanční skupiny?
Výroční zpráva v tištěné verzi podle mého názoru přežije ještě několik desetiletí. Již dnes paralelně s ní tvoříme elektronickou verzi, zejména pak pro internetovou prezentaci, jejíž význam do budoucna jistě všeobecně poroste.
Osobně mám nicméně raději, když si z jednání mohu odnést na první pohled hezky graficky zpracovanou výroční zprávu než třeba jedno malé CD, které se v množství jiných jednoduše ztratí.