Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice...

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice I. tříd. V Jihočeském kraji by to zasáhlo přibližně 175 kilometrů. | foto: František Vlček, MAFRA

Kupte si nás, nabídl Kapsch Ťokovi. Ministerstvo firmu na mýto nechce

  • 24
Společnost Kapsch, která provozuje v Česku mýto, poprvé potvrdila, že nabídla prodej části svých aktivit státu. Nabídka podle vedení firmy platí stále, ministerstvo ji však zatím odmítá.

Mluvčí Kapsche David Šimoník potvrdil, že firma loni na podzim podala na ministerstvo dopravy nabídku na odkup části společnosti Kapsch Telematic Services. Nabídka ale zatím není konkrétní, neobsahuje například cenu ani výčet toho, co by vlastně vše Kapsch státu prodal.

„Když jsme viděli složitost přípravy obřího mýtného tendru, už loni na podzim jsme ministerstvu navrhli, aby ŘSD nebo jiná složka státu v nejbližší době razantněji vstoupila do provozování mýta podobně jako je tomu v jiných zemích, například v Rakousku,“ řekl Karel Feix, generální ředitel Kapsch v České republice.

Ministerstvo tvrdí, že oficiální nabídku, která by obsahovala cenovou kalkulaci a přesné vymezení toho, co by vlastně mohl stát koupit, nedostalo. „Nabídli nám tu svou firmu, kterou tady mají, abychom koupili těch 120 nebo 150 lidí, kteří dnes pracují na mýtu a abychom stávající systém provozovali sami,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok, který je ve vládě za hnutí ANO.

„Nechápeme, proč se odborníci Kapsche nyní nesoustředí spíše na studování zadávací dokumentace a podle všeho vymýšlí jiné varianty, než je férová soutěž, která nepreferuje žádnou technologii,“ dodal.

Vládní usnesení mluví jasně

Podle ministra postup při řešení mýta stanovila ve svých usneseních vláda. „Musím říci, že my máme jednoznačné usnesení vlády, že vláda chce neutrální výběrové řízení, no a to jsme udělali. Pokud by někdo, další ministr, chtěl vzít do úvahy, navrhnout vládě změnu usnesení, já proti tomu nic nemám, ale takové zadání jsme nikdy nedostali, abychom jednali s Kapsch o odkupu,“ řekl Ťok.

Lidé pohybující se kolem mýtné problematiky považují nabídku Kapsche za taktiku, aby měla firma jistý alespoň částečný vliv na mýtný byznys v příštích letech.

Podle Feixe by se tak stát zbavil kritizované závislosti na jednom externím partnerovi. „Z nám neznámého důvodu ministerstvo na naši nabídku nijak nereagovalo, jen se odkázalo až na případné rozhodnutí nové vlády,“ upřesnil Feix.

„Já jsem panu Feixovi i Kapschi říkal, že si nedovedu představit v současné době, že ponesu materiál na vládu, že zastavíme soutěž, kterou jsme za velké peníze nachystali a že místo toho budu navrhovat odkup systému,“ uvedl ministr dopravy.

Jak funguje rakouský model?

Rakouský model výběru mýta znamená, že většina práce je na státní firmě Asfinag, pro kterou část prací zajišťuje Kapsch. V Česku s nápadem přišel těsně před svým koncem ministr dopravy Antonín Prachař. Činnost spojenou s mýtem tehdy podle plánu měla převzít společnost ČD - telematika.

„Stát by tím získal mýtný systém a jeho provozování plně do svých rukou, při vhodném řízení by dokázal dále optimalizovat ekonomiku celého řešení, spoustu činností by mohly synergicky vykonávat další složky ŘSD nebo státu,“ tvrdí Feix.

Podle Feixe by si ministerstvo dopravy koupilo/najalo specializované mýtné projektové manažery a technické specialisty, kteří by pro stát optimalizovali, řídili a soutěžili jednotlivé provozní činnosti. Šlo by například o technického provozovatele, dodavatele bankovních služeb nebo distribuční síť pro palubní jednotky.

,