Podle analýzy ministerstva dopravy by to měl být totiž právě Kapsch, který by zakázku na viněty v hodnotě nejméně stovek milionů korun bez tendru získal. A změna plánů se mu nelíbí.
Oficiálně firma mlčí a krok koalice nekomentuje. Pro nejvyšší vedení rakouské společnosti je to však těžký bobřík mlčení, a tak se zřejmě šéfové rozhodli ulevit si alespoň v dopise zaměstnancům.
V něm je informují, že projekt vinět byl odložen. "Vzhledem k podstatnému přípravnému úsilí, které jsme napřed udělali, tak nebudeme tolerovat tento postup a přijmeme patřičná opatření," napsala trojice nejvyšších manažerů Kapsche v dopise, který má MF DNES k dispozici.
Kapsch neupřesnil, jaká "patřičná opatření" chce kvůli tomu přijmout. Člena představenstva Erwina Toplaka naopak udivil zájem médií. "Nic dalšího z e-mailu nelze usuzovat. Předmětný e-mail byl součástí internetové komunikace skupiny Kapsch, a proto se k němu vedení společnosti dál vyjadřovat nebude," uvedl Toplak.
Žaloby kvůli vinětám nehrozí, ujišťuje ministerstvo
Stát podle mluvčího ministra dopravy Karla Hanzelky nemá obavy, že by kvůli odložení vinět hrozily nějaké žaloby nebo musel firmě Kapsch něco platit jako odškodné. "Nic jsme jim nezadali," upozorňuje Hanzelka.
Navzdory prohlášením koaličních představitelů se zavedením vinět od ledna příštího roku počítá stále platný zákon.
Zprvu by jen nahradily papírové známky, ale stát by přišly mnohem dráž než papírové kupony. Později by bylo možné s nimi vybírat mýto podle ujetých kilometrů, stejně jako stát inkasuje z nákladních aut. Zástupci rodící se koalice se však shodli, že jejich zavedení odloží speciálním zákonem. Viněty v parlamentu "tlačil" hlavně bývalý poslanec ODS Oldřich Vojíř.
Generální ředitel českého Kapsche Karel Feix MF DNES řekl, že viněty jsou schopné fungovat od začátku příštího roku, pokud stát zakázku zadá do konce srpna. Výroba papírových známek musí být zadána během prázdnin.
Kapsch by dokonce mohl mít dvojnásobný důvod ke vzteku.
Podle informací MF DNES by už totiž měl mít vyrobené "krabičky", které by si řidiči museli pořídit, aby mohli mýto platit. Ty by mu tak nyní byly k ničemu. Kapsch to však odmítá. "Ve výrobnách Kapsch jsou vyráběny elektronické viněty pro různé trhy a projekty po celém světě. To jen dokazuje, že máme dostatečné kapacity, abychom byli schopni zabezpečit případné požadavky českého projektu," odpověděl mluvčí firmy David Šimoník.