Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Kapsch může získat provoz mýta až na další dva roky, navrhuje stát

  • 52
Několik let zástupci ministerstva dopravy oficiálně tvrdí, že s přípravou soutěže na nového provozovatele mýta nemají zpoždění. To už ale není pravda. Ministerstvo totiž začne v příštích dnech jednat s Kapschem o možném prodloužení stávající smlouvy na provoz mýtného systému.

Ministerstvo dopravy odeslalo v pátek do meziresortního připomínkového řízení materiál o budoucnosti mýta, v kterém poprvé přiznalo potíže s přípravou soutěže. „Stěžejním cílem tohoto materiálu je informování vlády České republiky o kritické situaci, která nastala v uplynulých letech,“ uvedlo ministerstvo v důvodové zprávě. 

Materiál počítá s tím, že Kapsch by mohl provozovat mýtný systém ještě dva roky. Jde o maximální možné prodloužení stávající smlouvy na provoz. Podmínkou je ale to, že se nepodaří včas dokončit otevřené výběrové řízení na provoz. To je teď však už prakticky nereálné: vzhledem k velikosti zakázky se dá očekávat, že se neúspěšní uchazeči budou odvolávat u antimonopolního úřadu. 

„V mýtu předchozí vlády zcela zaspaly a dnes máme na stole problémy, které se měly řešit před několika lety. Pokud chceme férovou soutěž, která nezvýhodňuje současného provozovatele, musíme právní situaci v této věci otevřeně pojmenovat, vyřešit a pohnout se dál,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Podle aktuálního plánu stát nejprve bude s Kapschem vyjednávat, aby na něj převedl především software a technickou dokumentaci na ovládání mýtného systému. Aktuální smlouva totiž absolutně neřeší přechod mýta z Kapsche na stát či jiného provozovatele. Ministerstvo chce proto v březnu „prověřit ochotu“ Kapsche k jednání o zasmluvnění nezbytné součinnosti. Teprve poté stát vypíše otevřený a technologicky neutrální tendr na provoz mýtného systému. Stát bude chtít po Kapschi, aby poskytoval součinnost nejméně půl roku po vybrání nového uchazeče.

Nynější vedení ministerstva v materiálu také současně zkritizovalo své předchůdce, kteří před deseti lety tendr na současného provozovatele připravili. Tehdy byl v čele ministerstva Milan Šimonovský. Postup ministerstva před deseti lety označilo za „nešikovný“.