Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát hledá firmu na pokrytí tratí signálem GSM-R. Nabídku dal jen Kapsch

  5:00aktualizováno  5:00
Zatímco veškerá pozornost v souvislosti s Kapschem se soustředí na jeho prodloužený kontrakt na provoz mýtného systému, rakouská společnost získává od státu zakázky jinde. Na železnici. Jde o byznys s pokrýváním hlavních železničních tratí signálem GSM-R, který má zajistit bezpečnější provoz vlaků a snadnější dorozumívání strojvedoucích s řídícími provozu.

Ilustrační foto | foto: Marek Podhora, MAFRA

Zatím poslední kontrakt je pokrytí tratě z Ústí nad Orlicí do Lichkova za 152 milionů korun. Kapsch CarrierCom, který se touto technologií zabývá, byl jediný, kdo dal nabídku. Více než polovina práce přitom míří za subdodavateli, například firmám AŽD Praha, ČD-Telematika nebo Elektrizace železnic Praha.

Kapsch má v GSM-R od začátku v Česku monopol díky tomu, že vyhrál první soutěž. Před dvěma lety se ozvala konkurenční Nokia, že soutěže Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) jsou pro ni diskriminační, poslala kvůli tomu i stížnost Evropské komisi. Správa na popud ministerstva dopravy soutěže na víc než rok zastavila. První vypsanou soutěž po víc než roční pauze vyhrál opět Kapsch CarrierCom.

I když se pravidla soutěží mírně změnila a SŽDC částečně ustoupila kritice Nokie, kritik soutěží na GSM-R se nepřihlásil. „Zakázka byla příliš malá na to, aby pokryla naše vstupní náklady. Situaci monitorujeme,“ řekl šéf českého zastoupení Nokia Aleš Voženílek.

Nokia v minulosti kritizovala, že správa tratí požadovala dodávku základnových stanic BTS, ale už ne jejich kontrolerů BSC. To vylučovalo technologie různých výrobců, což potvrdil i znalecký posudek objednaný firmou Vegacom patřící pod Eltodo. To se v té době snažilo do zakázek na GSM-R proniknout.

Nokia takto v minulosti prolomila monopol Kapsche v Polsku a ceny za stejnou technologii tam výrazně klesly. Výsledky Kapsch CarrierCom v Česku v letech, kdy instaloval GSM-R, ukazují, že šlo o dobrý byznys. Například ve finančním roce 2013/14 měla firma tržby 295 milionů korun a čistý zisk 48 milionů korun.

Kritika od NKÚ

Monopol Kapsche konstatoval i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). „Důvodem nízké účasti uchazečů o tyto veřejné zakázky mohly být požadavky a technické podmínky stanovené SŽDC v zadávacích dokumentacích. Vznikl tak faktický monopol jednoho dodavatele,“ uvedl NKÚ ve svém kontrolním závěru.

Hlavní část tuzemských tratí už signál GSM-R pokryl, stále však zbývají zakázky za více než miliardu, včetně například zrušeného tendru na trať Plzeň – České Budějovice. Ten chce správa železnic vypsat už v dubnu, jeho předpokládaná cena ale stoupla – ještě v roce 2015 si pokrytí cenila SŽDC na 256 milionů korun, teď na 310 milionů korun. K soutěži je připravena i další soutěž České Velenice – České Budějovice – Horní Dvořiště za 216 milionů korun.

Co je GSM-R?

GSM-R signál je základní komunikační platformou pro evropské zabezpečovací zařízení na železnici, systém ETCS. Jeho instalace na českých kolejích začala v roce 2014, zatím na hlavních koridorech.

GSM-R zprostředkovává hlasovou a datovou komunikaci pro potřeby železničního provozu prostřednictvím palubních jednotek umístěných v kolejových vozidlech.

ETCS umožňuje zejména předávání potřebných informací pro jízdu vlaku strojvedoucímu, například povolení k jízdě či stanovení rychlostního profilu. Obojí má zvýšit bezpečnost provozu a omezit lidské chyby.

„Dále zpracováváme přípravnou dokumentaci na úseky Votice - České Budějovice, kde jsme závislí na modernizaci úseků Sudoměřice - Votice, Soběslav - Doubí a Dynín - Nemanice,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Zasíťování GSM-R bude možné až po těchto úpravách.

Největší soutěž chystá správa železnic na podkrušnohorské magistrále Ústí nad Labem – Cheb, kde začaly práce na projektu za 660 milionů korun.

GSM-R neznamená vysoké náklady jen pro správce železnice, ale i samostatné dopravce. „Nevyrábějí se v milionových počtech, ale ve velmi malých výrobních sériích, což je dáno jejich reálnou provozní potřebou, musí mít velmi vysokou mechanickou, případně i klimatickou odolnost. Tyto faktory mají velmi výrazný vliv na cenu jednotlivých typů mobilních telefonů,“ vysvětlila Šubová.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Kdo ušetří díky Dešťovce na splachování, mohl by zaplatit víc na stočném

Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK) bude doporučovat Státnímu fondu životního prostředí, aby v novém kole dotačního programu Dešťovka v případě...  celý článek

Nájmy některých bytů, které vlastní město budou dražší.
Pražanům nájem ukrojí 70 procent mzdy, v některých krajích „jen“ polovinu

Zhruba čtvrtina Čechů bydlí v pronájmu, ale dostupnost nájemního bydlení se v různých krajích výrazně liší. Z výpočtu MF DNES vyplývá, že zatímco obyvatelé...  celý článek

Mobilní minipivovar. Pražská firma chce kontejnery dodávat do Číny i Afriky.
Česká firma chce prorazit s pivovary v kontejneru. Jiná plány vzdala

Z přepravního kontejneru se dá postavit dům i kancelář. Nebo minipivovar. Poslednímu, netradičnímu řešení, jak se svézt na boomu řemeslných piv, věří pražská...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.