Transakci, jejíž výši firma na základě dohody obou stran neoznámila, musí ještě schválit bulharská Komise pro ochranu hospodářské soutěže.
Karlovarské minerální vody (KMV) už podepsaly závaznou dohodu o koupi Quadrant Beverages JSC, akvizice by měla být dokončena v prvním pololetí letošního roku. Quandrant Beverages JSC má v Bulharsku jeden závod a zhruba tři sta zaměstnanců. Roční obrat společnosti je asi patnáct milionů eur, v přepočtu asi čtyři sta milionů korun.
„Vstupem do Bulharska navazujeme na úspěšnou akvizici Kékkúti Ásványvíz a Szentkirályi Ásványvíz, dvou nejvýznamnějších nápojářských firem v Maďarsku, a pokračujeme v naší strategii rozvoje aktivit na dalších zajímavých zahraničních trzích,“ řekl Alessandro Pasquale, generální ředitel KMV.
V plánu jsou minerálky i voda z místních zdrojů
Podle něj má Bulharsko vyšší potenciál, než je obecně známo. V zemi se přitom dosud české firmy zapojovaly především do dopravní infrastruktury, energetiky a životního prostředí. „My jsme experti na minerální vody a v budoucnu chceme přidat k nabídce bulharské společnosti i vodu z místních zdrojů a doplnit portfolio o výrobky na bázi přírodní minerální vody. Současně postupujeme v rámci dlouhodobé dohody s Pepsi o spolupráci,“ komentoval dohodu o koupi Quadrant Beverages JSC Pasquale.
Firma Quadrant Beverages JSC je v Bulharsku oficiálním výrobcem a prodejcem produktů společností PepsiCo (Pepsi, Mirinda, 7 Up, Evervess), Pepsi-Lipton International (Lipton Ice Tea), Gat Foods (nektary Prisun a nealkoholické nápoje), výrobcem vody Bellissima a oficiálním distributorem energetického nápoje Rockstar. Samotná PepsiCo vlastnila ve firmě dvacetiprocentní podíl.
„Quadrant Beverages JSC je firma dlouhodobě působící na trhu nealkoholických nápojů v Bulharsku. Od jejího vstupu na trh v roce 2007 se nám podařilo posílit obchod, urychlit růst a etablovat se mezi předními hráči na poli nealkoholických nápojů v Bulharsku. Vstup KMV vnímáme jako novou příležitostí pro růst firmy a další rozvoj na trhu,“ uvedl Tamir Shabat, generální ředitel Quadrant Beverages JSC.
Maďaři se učí pít ochucené vody
Vstupem KMV do maďarské Kékkúti Ásványvíz a Szentkirályi Ásványvíz v roce 2015 vznikl největší výrobce balených minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. „I díky našemu know-how v oboru se podařilo tyto značky rozvinout, úspěch má zejména maďarská značka Theodora, minerální voda pocházející z oblasti Balatonského jezera. U ní jsme mimo jiné citlivě vyzkoušeli adaptovat českou tradici ochucených vod a v roce 2016 se tato značka poprvé objevila ve třech ochucených variantách. Díky poptávce na trhu v Maďarsku uvažujeme o rozšíření výrobní kapacity,“ dodal Pasquale.
Skupině firem Karlovarských minerálních vod loni stoupl obrat na 7,5 miliardy korun. V roce 2015 měla skupina obrat 7,3 miliardy korun. Zisk firma nezveřejňuje, meziročně ale loni vykázala nárůst ukazatele EBIDTA, který ukazuje zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizací, o čtrnáct procent. V Česku vyrábí KMV minerální vodu Mattoni, pramenitou vodu Aquila a minerální vodu Magnesia. KMV v současné době vyváží své produkty do více než dvaceti zemí světa a vlastní kromě českých i zahraniční značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a na Ukrajině.