Karosa prodá více autobusů, než čekala

Společnost Karosa Vysoké Mýto prodá letos více vozů, než původně předpokládala. Vše zatím nasvědčuje tomu, že se firma přiblíží loňským rekordním prodejům, které byly nejvyšší od roku 1991. Karosa je kromě mladoboleslavské Škody jediným velkým tuzemským výrobcem motorových vozidel, jenž je schopen každoročně zvyšovat obrat a vykazovat zisk. "Do konce roku bychom měli prodat více než 1200 autobusů, náš plán byl přitom 1141 vozů.

Daří se nám rozšiřovat prodej školního autobusu Recreo, vyráběného pro Francii, i do Belgie a Lucemburska. Zvítězili jsme také v tendru pro ruskou naftařskou společnost TNK," uvedl vedoucí odboru tuzemského prodeje Karosy Petr Rusek.
Karosa také nyní podle Ruska jedná o státní zakázce pro Uzbekistán. "Rýsuje se šance prodat tam kolem dvou set autobusů, byly by mezi nimi linkové i městské. Kontrakt je už podepsán, nyní se dolaďuje financování celého obchodu. Prodej by měl přijít na řadu příští rok," řekl Rusek.

Firma se také snaží proniknout na trh do Saúdské Arábie. "Rýsuje se šance prodat tam asi deset procent roční produkce Karosy, tedy něco přes stovku vozů," poznamenal Rusek.

Za prvních devět měsíců letošního roku prodala Karosa 918 vozů, z toho 568 vyvezla do zahraničí. "Je to o deset procent více než loni, kdy jsme na konci třetího čtvrtletí prodali 936 vozů," poznamenal Rusek. Výši tržeb společnosti ani hospodářský výsledek Rusek prozatím nesdělil. "Přesnou výši zisku ještě neznáme, tržby budou o deset procent vyšší než v loňském roce," poznamenal pouze.
Loni prodala Karosa celkem 1235 vozů, její celkové tržby dosáhly 4,46 miliardy korun. Čistý zisk se vyšplhal na rekordních 335 milionů korun.

Pro příští rok chystá Karosa inovaci svých vozů. "Kromě městských autobusů prodloužíme všechny naše vozy na dvanáct metrů, což je délka běžná v Evropské unii. Dosud měly naše vozy délku 11,3 metru," konstatoval Milan Laba z oddělení sledování trhu.

Autobusy z Karosy také příští rok dostanou nové motory. "Přecházíme na motory Euro 3 s elektronicky řízeným vstřikováním, které splňují evropské imisní limity a mají vyšší výkon," popsal novou techniku Laba. V červenci by navíc měla Karosa rozjet novou lakovnu, jejíž výstavba přišla podnik na půl miliardy korun. Ta umožní lepší antikorozní ošetření všech vyráběných autobusů v kataforézní lázni.

Příští rok uvede Karosa na český trh i některé novinky z dílny holdingu Irisbus, kterého je podnik součástí. V Irisbusu spojily své síly při výrobě autobusů společnosti Renault a Iveco. "Bude to zřejmě nový minibus a midibus, tedy autobus střední velikosti. Výběr dodavatele však ještě v rámci holdingu není ukončen," poznamenal Rusek.

Do budoucna podnik plánuje rozšíření své nabídky o patnáct metrů dlouhý autobus, uvažuje i o výrobě vozu s alternativním pohonem. "Jednáme zejména s firmami, které upravují autobusy na zemní plyn a propan-butan, poptávka po nich se objevuje. Kdy však vyjede první Karosa poháněná plynem, zatím nejsme schopni říci," konstatoval Laba.