Čeští dopravci si od firmy SOR loni koupili 253 jejích autobusů. Irisbusů, které vyrábí bývalá Karosa, úřady zaregistrovaly o třináct méně.
SOR v Česku během roku zdvojnásobil svůj odbyt. "Hodně nám pomohla zakázka pro Prahu, jen loni jsme Dopravnímu podniku dodali 90 autobusů," řekl jednatel SOR Petr Hájek. SOR loni získal v Praze zakázku desetiletí na českém trhu: do pražských ulic postupně dodá 650 autobusů.
zakázka desetiletí"Hodně nám pomohla zakázka pro Prahu, jen loni jsme Dopravnímu podniku dodali 90 autobusů." |
Na letošní rok je i díky obří zakázce SOR optimistický a chce přijmout k pěti stům zaměstnanců dalších dvacet až třicet. "Vyrábíme už tři autobusy denně, což byl náš plán," řekl Hájek. Firma získala například velký kontrakt pro Veolii, daří se jí i na Slovensku. Výroba autobusů je pro SOR značně zisková, loňská čísla ještě firma nemá, ale v roce 2008 vydělala čtvrt miliardy korun. SOR už má také schválený vlastní trolejbus, zatím však žádný neprodal.
Někdejší Karosa, dnes Iveco Czech Republic, je nadále bezkonkurenčně největším výrobcem autobusů u nás, loni však krizi poznala: vyrobila zhruba o šestinu autobusů méně než před rokem. I tak ve VysokémMýtě vyrobí více než pětkrát tolik než v Libchavách. Navíc i do SOR dodává svoje motory.
Firmu živí hlavně odbyt v zahraničí, především ve Francii a Itálii. Řada zahraničních trhů se firmě téměř zhroutila, například v Rumunsku se meziročně prodalo o osmdesát procent autobusů méně. Na českém trhu si Vysokomýtští meziročně pohoršili o sto autobusů.
Nenápadně se nahoru dere i třetí výrobce: třebíčský Tedom. Za loňský rok firma vyrobila šedesát autobusů, s plynovými i dieselovými motory vyhrála několik menších soutěží pro regionální české dopravní podniky.
Podle marketingového ředitele Vlada Murára firma uspěla také například na Slovensku nebo v Maďarsku. "Letos bychom rádi představili vlastní kloubový autobus," dodal Murár. Firma začínala hlavně s autobusy na vlastní plynový motor, nabídku doplnila i o naftové motory německé společnosti Deutz.
Kloubové autobusy byly loni nečekaným hitem: jejich počet se téměř zdvojnásobil na 59. "Je tu poptávka po náhradě kloubových karos, které jsou už na hraně životnosti," míní Dagmar Braunová ze specializovaného serveru Busportal.cz.
Český trh s autobusy loni klesal, ale méně než například prodeje nákladních vozů. Za rok se u nás prodalo o třetinu méně autobusů, celkem 775. Propad byl však téměř dvakrát rychlejší než evropský průměr. Vozový park v Česku přitom už teď patří v Evropě k nejstarším. Vláda navíc loni seškrtala téměř o polovinu dotace na nákup nových autobusů, kterými každoročně přispívala dopravcům.
Podle Braunové se dá čekat ještě větší pád letos. "Dotace sice zůstávají na nízké úrovni roku 2009, ale krajské a městské rozpočty měly loni jistou setrvačnost a potřeba šetřit by se mohla naplno projevit právě v roce 2010," řekla Braunová.
Potvrzují to i sami dopravci: kraje jim například v řadě případů sice daly až desetileté smlouvy, ale současně seškrtaly peníze. "Problém to bude, investice do vozového parku budou menší," připouští František Neterda, šéf berounského Probo Busu.