Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Antimonopolní úřad si oblíbil „rybářské výpravy“. Narazil však u soudů

  15:46aktualizováno  15:46
Pro právní laiky je to poněkud legrační pojem, fishing expedition, překládaný jako rybářské výpravy. Jde o postup, kdy úředníci antimonopolního úřadu při razii v některé firmě narazí na dokumenty, ukazující na jiný kartel, než kvůli kterému přišli. Firmám podezřelým z kartelů se to přirozeně nelíbí a soudy mají zatím na tuto činnost dost rozdílné názory.

Úřad na ochranu hospodářské soutěže v Brně, historická budova. | foto: ÚOHS

Když Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) hledal v kancelářích stavebních firem dokumentaci ke konkrétní zakázce, u které měl podezření na kartel, při razii narazil na dokumenty prokazující domluvu i u jiných zakázek a zahrnul je do řízení.

O stavebním kartelu mám jasné důkazy, říká šéf ÚOHS. Soud ale pokutu zrušil

Provedl tak podle názoru brněnského krajského soudu to, čemu se v oboru říká nedovolená rybářská výprava, tedy v podstatě sběr informací, na které neměl nárok.

„Žalovaný se dopustil závažné procesní vady, neboť překročil rozsah místních šetření, která z hlediska svého průběhu a zajištěných dokumentů neodpovídala původnímu podezření,“ uvedl brněnský krajský soud ve svém verdiktu.

Co soud to názor

Jenže tuzemské soudy, dokonce i stejné, mají na tuto činnost rozdílné názory. Zatím poslední verdikt se týká sporu ÚOHS a státního nákladního dopravce ČD Cargo.

Zaměstnanci ÚOHS provedli v říjnu loňského roku razii ve firmě, kde chtěli získat doklady zejména k projektu Italia Express, kde měl ÚOHS podezření na kartelové dohody.

ČD Cargo obratem napadlo postup u soudu. Krajský soud v Brně však žalobu zamítl. Tento týden nabylo právní moci i rozhodnutí Nejvyššího správního soudu na kasační stížnost ČD Cargo.

Pokuta 1,65 miliardy za stavební kartel nebude. Stát musí peníze vrátit

„Nejvyšší správní soud dále souhlasí s krajským soudem v tom, že vymezení předmětu šetření, jak je provedl žalovaný (ÚOHS), není zcela bezvadné, tato skutečnost však nevyvolává nezákonnost celého místního šetření,“ napsal v rozhodnutí Nejvyšší správní soud. ČD Cargo zastupuje v tomto případu někdejší místopředseda ÚOHS Robert Neruda.

K Nejvyššímu správnímu soudu upíná proto ÚOHS i naděje v případě rozsudku rušícího obří pokutu za kartel stavebních firem. V rozhodnutí totiž NSS píše, že by ÚOHS neměl předmět šetření vymezovat ve formě uzavřeného výčtu.

Předseda ÚOHS Petr Rafaj tvrdí, že podobný postup zvolili i v jiných případech, které nakonec skončily vítězstvím ÚOHS.

Miliardová otázka

Kartel stavebních firem se ale vymyká všem případům, které ÚOHS dosud řešil, především výší pokuty. Bez ohledu na aktuální vracení pokuty včetně úroků potvrdil to, co se o trhu s veřejnými zakázkami v Česku dlouho vědělo: některé stavební firmy se domlouvají, s jakou cenou do soutěže půjdou. To ukázalo i další šetření, kde se firmy už dobrovolně přiznaly, aby jim ÚOHS snížil pokutu.

Stavební firmy potvrdily, že budou od státu chtít peníze nazpět i s úroky, celkem by mělo jít o desítky milionů korun. Jen Skanska, která dostala půlmiliardovou pokutu, vyčíslila úrok na více než 60 milionů korun. Peníze nebude platit ÚOHS, ale celní správa. Ta byla i výběrčím pokuty.

ÚOHS k celému případu už dříve uvedl, že rozhodnutí krajského soudu považuje za špatné. „Z pohledu úřadu je díky získaným podkladům nepochybné, že kartely se staly a že tímto jednáním byly de facto ukradeny veřejné prostředky státu,“ uvedl ÚOHS ve svém prohlášení.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.