Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak reklamovat v bance

Může se to stát i vám – podíváte se na výpis z běžného účtu a nevěříte svým očím – obsahuje zaúčtovanou transakci platební kartou, kterou jste nikdy neprovedli, popř. provedli, ale v jiné výši. Co v takových případech dělat? Na koho se obrátit, jak postupovat? Za jak dlouho můžete získat své peníze zpět?

O provedených transakcích kartou je majitel informován ve výpisu z účtu, popř. prostřednictvím elektronických kanálů - jsou uvedeny jednotlivě, uvedeno je mimo jiné místo, datum, částka a měna transakce. Majitel platební karty je povinen tyto transakce kontrolovat. Je to v jeho vlastním zájmu – chybně zaúčtovanou transakci provedenou prostřednictvím karty lze totiž reklamovat pouze  v určité lhůtě po jejím provedení, případně zaúčtování. Tato lhůta se u jednotlivých bank liší a je uvedena v obchodních podmínkách pro platební karty (viz tabulka).

Jak reklamace probíhá?

Reklamaci je obvykle nutno podat písemně. Její součástí je zpravidla označení reklamované transakce, vyjádření nesouhlasu s jejím provedením a doklady s ní související (typicky účtenku). Po podání reklamace banka zahajuje šetření. Komunikuje s bankou obchodníka, na jejímž terminálu platba proběhla. Ta má právo vyjádřit se k reklamaci v určité lhůtě (tzv. "chargeback"  - v průměru 30 až 60 dní, podle povahy transakce; v rámci této lhůty se k reklamaci bance vyjadřuje obchodník, který transakci provedl).

Víte, jak zaplatit bance co nejméně? Čtěte ZDE.

Co dál? Po obdržení stanoviska banky obchodníka může banka majitele karty v případě potřeby opět poslat připomínky a může tak proběhnout druhé kolo (existují však výjimky – např. u zcela jasné, prokazatelné transakce). Pokud se během tohoto procesu banky nedohodnou, může následovat arbitráž. Arbitrem je pověřená část instituce v rámci příslušné karetní asociace – ta poté rozhodne, která strana má pravdu. Arbitráž je ovšem náročná časově a zejména finančně, a proto je uplatněna většinou pouze u vyšších reklamovaných částek.

Uvedené lhůty platí pro asociaci Mastercard; u karet Visa dochází v současné době k zásadním změnám ve vybavování reklamací, a to i z pohledu zkrácení příslušné doby ponechané oběma stranám pro vybavení reklamace –efekt těchto opatření by se měl projevit v příštím roce.

Celý tento proces způsobuje, že doba vyřízení reklamace může být poměrně dlouhá. Opět se specifikace její maximální délky u jednotlivých bank liší.  Jedna  z bank dokonce uvádí, že „v odůvodněných případech může být lhůta pro vyřízení reklamace až 240 dní“. Někde podobné lhůty (standardní a „složité“) nejsou uvedeny vůbec s tím, že lhůta pro vyřízení reklamace závisí na typu transakce a reklamačních pravidlech kartových asociací. Klient si tedy v některých případech zřejmě na své peníze  „počká“. Uváděná průměrná doba, za kterou banky reklamace řeší, se opět liší. Nejčastěji se však pohybuje kolem dvou měsíců. Samozřejmě bývá mnohem kratší v případě, že banka držitele karty je zároveň i bankou obchodníka. 

Co je vlastně takovou „klasickou“ chybnou transakcí? Jde o duplicitní zaúčtování transakce (obyčejně způsobené technickými problémy). Často jsou rovněž reklamovány transakce učiněné odcizenou či ztracenou platební kartou, dále může například jít o takzvané následné transakce. Ty spočívají v tom, že obchodník terminálem „protáhne“ kartu dvakrát – podruhé si toho nemusí zákazník všimnout, takže odchází a prodavač v takovouto chvíli může naúčtovat, co je libo.

Banka Maximální lhůta pro podání reklamace karetní transakce (do .. )

Citibank

14 dnů od vystavení pravidel. výpisu

Česká spořitelna 75 dnů od transakce v obch. místě, kde je veden účet

ČSOB

2 měsíce od data trasakce

eBanka

75 dnů od data uskutečnění trasakce

GE Capital Bank 60 dnů od zaúčtování
HVB Bank 35 dnů od zaúčtování
Komerční banka 40 dnů od zaúčtování

Raiffeisenbank

45 dnů od zaúčtování

Volksbank

30 dnů od zaúčtování

Živnostenská banka 2 měsíce od data transakce

Rozdíly mezi bankami jsou kromě uplatňovaných lhůt i v tom, zda banka klientovi uhradí pouze částku, jejíž výši reklamoval, nebo s i případné ušlé úroky. Z dotázaných deseti největších bank standardně nevrací ušlé úroky ČSOB a Citibank. Komerční banka vyrovnává úroky v případě pochybení na její straně. Naproti tomu eBanka nabízí buďto uhrazení ušlých úroků, nebo prominutí některého z poplatků (např. vedení karty). Nutno však podotknout, že ušlé úroky při dnešní úrovni úrokových sazeb nebudou ve většině případů hrát velkou roli.

Při zúčtování transakcí provedených platebními kartami v zahraničí může vzniknout kursový rozdíl na základě přepočtu platby do zúčtovací měny (EUR, USD) a následně do měny účtu. Přesto platí, že pokud se přepočtení jeví nesprávné, je možné v některých případech i toto reklamovat (zcela vyloučila Raiffeisenbank a ČSOB); případy jsou potom řešeny individuálně. Ke kursovému rozdílu například obchodní podmínky ČSOB říkají dále toto: nelze reklamovat částky vzniklé kursovým rozdílem mezi dnem provedení a dnem zúčtování transakce.

Jak je to s reklamacemi a stížnostmi týkajícími se zboží nebo služeb zakoupených kartou (např. kvality)? Tyto uplatňuje držitel karty na příslušném obchodním místě, kde transakci provedl. Při uznané reklamaci zboží/služeb podle podmínek České spořitelny provozovna nevrací hotovost, ale vystaví refundační doklad, kde uvede částku, která bude vrácena kupujícímu na účet.

Jaké problémy Vám může způsobit embosovaná karta? Čtěte ZDE.

Jak je to s kreditními kartami? Situace je samozřejmě odlišná od karet debetních, neboť zde vstupují případné úroky účtované za provedení určité transakce (pokud není částka za ně uhrazena v rámci bezúročného období). Například podle vyjádření Citibank je v případě platby kreditní kartou reklamovaná transakce vyjímána z limitu kreditní karty. Částka poté není zahrnuta do klientova měsíčního výpisu, nemusí ji hradit ani z ní platit úroky (v případě úspěšné reklamace).

Za neoprávněnou reklamaci banka zpravidla účtuje poplatek, který může být pevně daný (obyčejně 200, 250 korun); někde může představovat skutečné náklady na reklamaci, které mohou být samozřejmě i vyšší.

Poslední instance: finanční arbitr?

Pokud klient reklamoval určitou transakci podle pravidel banky a domáhal se nápravy neúspěšně, má právo obrátit se na finančního arbitra (Otakar Schlossberger).  Co spadá do jeho kompetence? Mimo jiné spory mezi osobami, které vydávají elektronické platební prostředky (viz. zákon č. 124/2002 Sb.), a držiteli elektronických platebních prostředků při vydávání a užívání elektronických platebních prostředků - tedy v našem případě spory mezi bankou, která kartu vydala, a klientem. Finanční arbitr řeší spory, pokud nastaly po okamžiku účinnosti zákona o finančním arbitrovi, tedy od 1.ledna 2003. Dále dosud pouze spory v rámci České republiky, neboť kompetence finančního arbitra u přeshraničních převodů nastává okamžikem vstupu České republiky do Evropské unie. Přeshraničním převodem se přitom rozumí převod peněžních prostředků z jednoho členského státu EU nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor (tj. státy EU + Lichtenštejnsko, Norsko a Island) do jiného státu v domácí měně kteréhokoliv členského státu EU nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor až do výše protihodnoty 50 tis. eur.

Arbitr v současné době řeší osm případů vztahujících se k platebním kartám, a to případů nejrůznějšího druhu, např. platbu kartou bez vědomí majitele, aniž tento kartu ztratil (více informací www.finarbitr.cz). Finanční arbitr pochopitelně řeší i spory jiné povahy – například týkající se neprovedených platebních příkazů. Tyto reklamace se rovněž řídí obchodními podmínkami banky a bude o nich pojednáno později.

Máte zkušenosti s reklamacemi karetních transakcí? Byli jste spokojeni s postupem banky? Napište nám, těšíme se na vaše příspěvky.


 

Autor:
  • Nejčtenější

Každá koruna je dobrá. Které spořicí a termínované účty vynesou nejvíc

9. dubna 2024

Česká národní banka snížila v březnu základní úrokovou sazbu o pět desetin procentního bodu na 5,75...

Mně se nic nestane, pojišťovna mi nic nedá. Pět mýtů o životním pojištění

12. dubna 2024

Životní pojištění má podle statistik uzavřené každý druhý Čech. Vyplývá to z dat České asociace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K výrobě krmiv pro psy a kočky ho přivedla náhoda. Dnes vyváží i do Asie

13. dubna 2024

Vyrábět granule a konzervy pro psy a kočky původně neměl vůbec v plánu. Napadlo ho to až v...

Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog

15. dubna 2024

Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?

14. dubna 2024

Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...

KOMENTÁŘ: Majetkový test je otvírání Pandořiny skříňky

16. dubna 2024

Stát chce začít provádět u žadatelů o sociální dávky majetkový test. Má to opodstatnění: Dávky ze...

Jaro na burzách: akcie dál jedou, dluhopisy ale brzdí

16. dubna 2024

První čtvrtletí skončilo další posunem cen akcií nahoru. I letošní březen přinesl akciovým trhům...

Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog

15. dubna 2024

Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...

KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?

14. dubna 2024

Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...