Letadlo Airbus A380 společnosti British Airways

Letadlo Airbus A380 společnosti British Airways | foto: British Airways

Šejkové posilují na evropském nebi. Ovládli část British Airways

  • 29
Aerolinky z Perského zálivu výrazně posilují svoji pozici v evropském letectví. Po vstupu Etihad Airways do Alitalie či Air Berlin v pátek oznámily Qatar Airways, že se staly největším akcionářem společnost IAG, která ovládá například British Airways nebo Iberii.

Aerolinky z Perského zálivu dosud zamotávaly hlavu svým evropským rivalům hlavně konkurencí na dálkových linkách mezi Evropou a Asií, Austrálií a Afrikou. Teď se po obchodní válce přesouvají už i mezi akcionáře zavedených leteckých společností.

Qatar Airways v pátek oznámily, že koupily 9,99 % ve společnost International Airlines Group (IAG). Pod ni spadají British Airways a španělský dopravce Iberia s nízkonákladovou dcerou Vueling. Všechny tři aerolinky přepravily loni přes 77 milionů cestujících, což z nich dělá jednoho z hlavních hráčů v Evropě. 

IAG a Qatar Airways už spolupracují v alianci oneworld. Šéf IAG Willie Walsh v prohlášení uvedl, že je potěšen vstupem Qatar Airways do IAG. „Budeme spolu řešit, jak těsněji spolupracovat, i naplňovat ambice IAG stát se hlavním hráčem ve světovém letectví ,“ řekl Walsh. Qatar Airways se staly s desetinovým podílem největším akcionářem IAG. 

Dopravce z Kataru uvedl ve svém prohlášení, že mu nákup firmy umožní další expanzi. „IAG pro nás představuje skvělou příležitost pro další rozvoj naší strategie směrem na západ,“ řekl šéf Qatar Airways Akbar Al Baker. Katarský kapitál už vlastní například pětinu letiště Heathrow v Londýně. 

Transakce naopak vzbudila odpor mezi odboráři v British Airways. Ti upozorňují na některé praktiky Qatar Airways, například to, že zakazují zaměstnankyním vdávat se či ukončují pracovní poměr kvůli otěhotnění. 

Vstup Katarců přichází v době, kdy naopak IAG přemýšlí o dalším rozšíření svých aktivit v Evropě. Firma má velký zájem pohltit irského dopravce Aer Lingus, poslední nabídka dosáhla výše 1,36 miliardy eur. Zatímco představenstvo Aer Lingus transakci podporuje, není zatím jasné stanovisko irské vlády ani Ryanairu, jež vlastní dohromady většinu akcií, rozhodně ale nejednají ve shodě. Ryanair se dříve pokoušel Aer Lingus neúspěšně koupit. 

V Evropě zatím kapitálově působí z aerolinek z Perského zálivu Etihad Airways. Ty koupily minoritní podíl v Air Serbia a Air Berlin, loni v létě se dohodly na vstupu do dlouhodobě ztrátové Alitalie. 

Etihad se snažil přilákat do Českých aerolinií i tehdejší šéf Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák. Kromě společné fotografie Dvořáka s šéfem Etihadu ale z těchto aktivit zůstaly jen stamilionové ztráty z linky do Abú Zabí, kterou ČSA provozovaly. Právě kvůli ztrátovosti ji musely zrušit.