Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Solární bublina vyjde stát na 400 miliard. Splaskne nejdříve za deset let

  1:00
Od začátku kauzy s přehnanými dotacemi na solární energii uplyne za měsíc šest let. Policie ale stále není blízko jejího rozřešení. Vyšetřování přitom může odhalit, kdo těžil ze solárního boomu, na který budou daňoví poplatníci doplácet ještě minimálně deset let.
Otázkou zůstává, kdo ze solárních dotací nakonec těžil.

Otázkou zůstává, kdo ze solárních dotací nakonec těžil. | foto: Reuters

Policie šetří solární obchody firmy ČEZ z roku 2010 už přinejmenším tři roky. Občané zatím marně čekají na objasnění jednoho z největších a nejdražších malérů české politiky.

Pokud se policii podaří rozkrýt finanční toky kolem fotovoltaické elektrárny Ševětín, objasnit okolnosti její stavby a licenčního řízení, může to přinést klíč k letité hádance za stamiliardy korun.

Kauza Ševětín může dát alespoň částečnou odpověď na otázku, kdo profitoval z obrovských solárních obchodů firmy ČEZ z roku 2010.

Vyšetřování tohoto případu může ukázat, komu vyhovoval solární boom vyvolaný přepálenými dotacemi, jež zatím stály českého daňového poplatníka 120 miliard korun. Měli bychom se dozvědět, zda za velkými solárními projekty z té doby nebyla korupce či protekce. A zda se neodehrály na účet státem kontrolované firmy ČEZ, která by na nich tratila.

Solární bublina z roku 2010 je bezpochyby jedním z největších průšvihů české politiky. Doplácet na ni budeme ještě nejméně deset let, konečný účet se přiblíží 400 miliardám.

Mimořádné podmínky pro solární investice trvaly přitom jen pár měsíců. Využít jich mohli jen velmi předvídaví nebo exkluzivně informovaní investoři. Vydělali ti, kteří dokázali solární parky bleskově postavit a bleskově prodat - například firmě ČEZ. Od roku 2011 totiž stát na soláry uvalil dodatečné daně. Komu zůstaly elektrárny na krku, o nadstandardní zisk z vysoké dotace přišel. Proto je tak důležité zjistit, kdo firmě ČEZ své soláry prodával a za jakých okolností.

Hlavně neprůhledně: příklad Ševětín

Ševětín, za který ČEZ zaplatil tři miliardy korun majetkově neprůhledné firmě Gentley, je dobrý příklad praktik z roku 2010.

Solární park, třetí největší v zemi, stavěla firma Lumen Energy. V její dozorčí radě seděl Jan Špika, poslanec Sněmovny, která váháním a odkládáním novely zákona o obnovitelných zdrojích de facto umožnila udržet přehnané dotace v kritickém roce 2010.

Prodej Ševětína do rukou ČEZ zprostředkovala majetkově rovněž neprůhledná olomoucká firma IES Recycling, spojená historicky s Ivanem Kyselým - byznysovým partnerem vlivného expolitika Ivana Langera. Obří park dostal licenci na poslední chvíli 14. prosince 2010, přestože - jak později zjistila kontrola Energetického regulačního úřadu - neměl v pořádku dokumentaci a po skončení zkušebního provozu majitel nedodal kolaudační rozhodnutí.

Ševětín má přitom přislíbené dotace ve výši 7,8 miliardy korun.

ČEZ za Ševětín i další elektrárny z té doby platil nadstandardní cenu, kolem 90 milionů korun za megawatt instalovaného výkonu. Od přímých investorů se tehdy daly koupit elektrárny za 75 milionů na megawatt. ČEZ však nakupoval „hotové projekty na klíč“ od různých zprostředkovatelů. Celkem pořídil během jediného roku jedenáct elektráren za 10 miliard.

Kromě Ševětína získal obří solární park u Ralska či menší projekt u Hodonína od Martina Shenara, byznysmena známého do té doby jen aktivitami v mediální branži. V orgánech jeho firmy se angažovali advokáti z dvorní kanceláře podnikatele Ivo Rittiga, vystupující tehdy pod názvem Šachta & Partners.

Podobným případem byla elektrárna v Buštěhradu. Majetkově neprůhledná prodávající firma do roku 2008 patřila firmě Zenit, kontrolované rodinou zbrojaře Richarda Hávy. Solární park ve Vranovské Nové Vsi ČEZ také kupoval od firmy s neznámými akcionáři.

Dobré načasování

Od půli roku 2010 tlačila část státních úředníků a politiků na snížení solárních dotací. Obchodní partneři ČEZ měli štěstí - stačili své parky prodat za cenu odpovídající vysoké výkupní ceně. Hned poté, co ČEZ elektrárny převzal, tedy od začátku roku 2011, přiškrtily solární zisky mimořádné daně. To už dopadlo výhradně na ČEZ, prodávající byli za vodou.

ČEZ nebyl jediným, komu zůstaly na krku zdaněné elektrárny. Podobně jako on se do českého solárního byznysu vrhl třeba německý investiční fond Mid Europa Partners. Ten za desítky miliard koupil síť solárních zdrojů od firmy Natland (o té se traduje, že investovala peníze prominenta Romana Janouška). Němci si zřejmě riziko své investice pohlídali a část ho nechali na prodávajícím. Svědčí o tom fakt, že Natland, který má mateřské společnosti registrované na Kypru a v Nizozemsku, se připojil k zahraničním investorům, kteří žalují kvůli solární dani český stát. Uplatňuje-li škodu, je zjevné, že nedostal od Němců původně slíbenou cenu.

Zda také ČEZ přenesl část svého rizika a ztrátu ze solární daně na partnery, od nichž soláry kupoval, není známo.

Je-li tedy někdo nezpochybnitelným vítězem českého solárního boomu roku 2010, pak to jsou firmy, jež prodávaly své soláry polostátnímu ČEZ. Proto je dobré vědět, kdo za nimi stojí. Pokud se to někdy dozvíme, bude dobré zpětně prověřit i jejich dobové politické vazby. Dobrý obchod jim kromě manažerů ČEZ umožnili i politici, kteří tak dlouho váhali s přiškrcením solární dotace a poskytli jim čas na dotažení jejich projektů.

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Stejně jako před 25 lety? Hrozba prasknutí akciové bubliny je opět aktuální

Investoři v posledních týdnech s nervozitou sledují vývoj na světových trzích. Ceny akcií mnoha firem po více než dvouletém růstu narážejí na strop. V centru dění je umělá inteligence, kterou někteří...

TikTok v Německu spouští novou funkci prodeje. První se připojuje About You

Sociální síť TikTok rozšiřuje v Německu svou funkci živého prodeje, přičemž prvním online prodejcem módy, který tuto možnost využije, je společnost About You. Tento hamburský e-shop se tak stává...

29. března 2025

Když nemáte práci, nikam neletíte. Američtí dopravci redukují počty spojů

Americké aerolinky zažívají turbulentní časy. Po období silného růstu aktuálně čelí výzvám v podobě rostoucí inflace, ekonomické nejistoty a poklesu poptávky jak ze strany turistů, tak ze strany...

29. března 2025

Moc volna škodí. Někteří lidé nevědí, jak s volným časem nakládat, říká ekonom

Premium

Lidé dnes už nepracují jen pro peníze, ale i kvůli sebenaplnění. Práce je také velkým tématem hovorů. „Je naprosto přirozené, že se lidé sejdou a řeší svou práci a vztahy v ní. Více či méně se...

29. března 2025

Z ČVUT odchází uznávaný vědec Mikolov, který pomáhal i Googlu. Nesehnal finance

Uznávaný odborník na umělou inteligenci (AI) Tomáš Mikolov, který se zasadil například o vylepšení Google překladače, odchází ke konci měsíce z Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT). V...

28. března 2025  20:16

Situace je neúnosná, potřebujeme restart atomu, vyzývá německou vládu asociace

Německo čelí obrovské výzvě energetické politiky. Náklady na elektřinu již nejsou konkurenceschopné a mají existenční dopad na celou ekonomiku. Německá asociace pro jadernou technologii (KernD) vidí...

28. března 2025

Canyon otevřel první kamennou prodejnu v Česku. I díky cyklistovi Hynkovi

Německý výrobce kol Canyon vyslyšel volání věrných zákazníků a přechází z výlučného online prodeje i do kamenných prodejen. Jednou z prvních v Evropě je od tohoto týdne také pražská pobočka Canyon...

28. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Krmiva a steliva ze Slovenska a Maďarska mají zákaz. Hrozí kontaminace, říká správa

Ze Slovenska a Maďarska se nově do Česka nesmí převážet krmiva a steliva pro hospodářská zvířata. Zákaz vydala v pátek s okamžitou platností Státní veterinární správa (SVS) v reakci na šíření nákazy...

28. března 2025  15:59

Štatlem poteče Štatl. Chuť nového starobrna vybíralo 150 degustátorů půl roku

Zatím jenom do zhruba třiceti vybraných restaurací a hospod „pustí“ brněnský pivovar Starobrno svůj nový ležák Štatl 12, který má právě dnes svou premiéru. Cení si ho natolik, že ho veřejnosti...

28. března 2025  15:41

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

28. března 2025  14:06

To Američany zabolí. První oběť Trumpových cel budou nejlevnější auta

Americká cla na dovoz automobilů, která vstoupí v platnost příští týden, zvýší náklady v celém odvětví a navýší ceny vozů o tisíce dolarů. Dopady by mohly být obzvláště výrazné v kategorii...

28. března 2025  11:46

Japonci zruší výškový limit pro pilotky letadel. Stačí, když dosáhnou na přístroje

Japonsko od příštího roku zruší požadavek, aby státní Vysoká škola civilního letectví (JCAC) přijímala pouze uchazečky vyšší než 158 centimetrů. Ministerstvo dopravy si od toho slibuje zvýšení počtu...

28. března 2025  8:09

Auto jako rolexky. Proč je vlastnictví vozu pro obyvatele Singapuru luxus

Mnoho Singapurců nemá příliš mnoho důvodů vlastnit auto. Většina obyvatel jednak spoléhá na rozšiřující se a cenově dostupný systém veřejné dopravy, který pokrývá celý ostrov. Městský stát má asi...

28. března 2025