Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Káva zdražuje, na vině je špatné počasí i rostoucí poptávka

  • 19
Obchodníci čelí tlaku na zdražení kávy, někteří už šli s cenami nahoru. Rostoucí poptávka po kávě a především nepřízeň počasí v Brazílii žene ceny nahoru.

Největší německá pražírna kávy Tchibo od poloviny ledna zvýší ceny, oznámila firma. Nejprodávanější druh Feine Milde zdraží zhruba o pět procent. Ceny Tchibo jsou přitom klíčové. Zpracovatel má na tamním trhu takovou sílu, že ho obvykle následují i další výrobci.

V Česku je sice trh více roztříštěn a Tchibo nemá tak dominantní postavení, aby určovalo ceny, to však neznamená, že zdražení v Česku nehrozí. Tchibo odůvodňuje zvýšení cen v Německu zdražováním surové komodity na světových trzích a nepříznivým vývojem eura vůči dolaru. A tyto vlivy platí pro Německo stejně jako pro místní trh.

Obchodníci už proto tlak na zvýšení cen zaznamenali, byť do koncových cen ho promítli jen v omezené míře. Sto gramů mleté kávy stálo podle dat Českého statistického úřadu v listopadu v průměru 32,02 koruny. Před rokem to bylo necelých 31 korun. Také porce turecké kávy v gastronomii zdražila ve stejném období zhruba o 1,50 koruny na průměrně 25,81 koruny. Nyní záleží, zda prodejci dalšímu zdražování ze strany dodavatelů odolají, nebo ho přenesou na zákazníky.

„Vzhledem k vývoji cen této komodity na světových trzích v posledních měsících už i někteří naši dodavatelé přistoupili k úpravě cen. Situaci na trhu s kávou sledujeme a doposud jsme k navýšení cen nepřistoupili. V současné době doprodáváme staré zásoby,“ popisuje situaci mluvčí hypermarketů Globus Pavla Hobíková.

Mráz a pak sucho

Ceny kávy arabica na burzách rostly prakticky po celý rok a dosáhly vrcholu počátkem listopadu. Poté se opět propadly, vrchol cen na burze se však do maloobchodních cen promítá až nyní. Důvodů pro zdražování bylo několik, většina z nich však souvisela s počasím.

Jak upozornil německý deník Die Welt, v prvním polovině roku to byla obava z možných mrazů v Brazílii. Strach z výpadků úrody přiměl investory nakupovat kávu arabica, čímž došlo k růstu ceny. Nakonec to však byla sucha v druhé polovině roku, která způsobila růst cen - nikoli však arabicy, ale robusty. Méně kvalitní robusta se používá na výrobu instantní kávy, která je právě v Česku mimořádně oblíbená.

Dalšími faktory jsou i rostoucí spotřeba povzbuzujícího nápoje ve světě, stejně jako zájem investorů, kteří při minimálních úrokových sazbách hledají možnosti, jak zhodnotit peníze. Tuto možnost nacházejí částečně právě v kávě.