Částečně nízkopodlažní soupravy Regionova vznikají rozsáhlou přestavbou starších motoráků řady 810, které se vyráběly v letech 1974 až 1982 a jezdí na většině vedlejších tratí.
Dvouvozová jednotka přijde zhruba na 20 milionů, což je podle drah zhruba čtvrtina ceny ve srovnání s nákupem nových vozů. Šumperská společnost Pars nova každý měsíc dodá dvě až tři jednotky, do roku 2008 by jich měla být v provozu stovka.
Oproti starým motorákům nabídnou cestujícím větší komfort - automatické otevírání dveří, pohodlné sedačky, nízkopodlažní úpravu pro vozíčkáře a toaletu s uzavřeným systémem.
Každá regionova ponese na žluto-zelené karoserii znak svého kraje. Uvnitř by lidé měli najít informační materiály o regionu. Dráhy nevylučují, že by na přání kraje mohly upravit i nátěr vlaku.
"Jsem přesvědčen, že se na kolejích začíná něco dít," komentoval zavádění nových regionálních souprav náměstek středočeského hejtmana Karel Vyšehradský. V kraji podle něj silniční doprava už nestačí, a proto je třeba přesvědčit lidi, aby začali používat železnici. Dráhy si to konečně uvědomily, dodal.
"Nemůžeme se zastavit na úrovni padesátých či šedesátých let," řekl. "A tyto vlaky k tomu přispějí."
Regionovy ale nebudou jedinými novými vlaky na českých kolejích. Dráhy převezmou dalších šest dvoupatrových příměstských jednotek řady 471, známých jako "pantografy". Těch už nyní jezdí devatenáct.
Dráhy navíc převezmou i posledních šest modernizovaných motoráků 854, které mají sloužit na neelektrifikovaných tratích. Pro dálkovou dopravu dodá společnost Siemens šestadvacet moderních vozů EuroCity.
Investice do regionální dopravy jen letos dosáhnou 820 milionů, do roku 2008 pak 2,5 miliardy, uvedly dráhy.