Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krajská doprava projde renesancí, úřady vypíší tendry na autobusové linky

  0:59aktualizováno  0:59
Desítky let trvající zvykové právo v regionální autobusové dopravě, kdy na řadě tras jezdí dopravci bez transparentně vysoutěžených smluv, bude v roce 2019 definitivně minulostí. Smlouvy na deset let, které většina krajů uzavřela bez soutěže narychlo v roce 2009, vyprší a podle zákona je už nepůjde obnovit. Dopravce budou muset vybrat veřejnou soutěží.
Autobusová zastávka

Autobusová zastávka | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Kraje tak musí do tří let vysoutěžit nové smlouvy na provoz regionálních autobusů. Někde už zvažují, že si založí vlastní dopravce.

Autobusové dopravce a kraje tak čekají v příštích dvou letech soutěže za desítky miliard korun. Ročně kraje zaplatí za ztráty regionálních autobusů pět miliard korun, nové smlouvy se podepisují na deset let.

Všechny kraje počítají s tím, že nové smlouvy nejspíše vysoutěží. Výjimkou jsou dva kraje, které se do soutěží pustily už dříve a všechny linky nebo většinu už mají smluvně podchycené na základě veřejné soutěže. Jde o Ústecký a Jihomoravský kraj.

„Díky dlouhodobým vysoutěženým smlouvám jsme mohli zajistit s dopravci větší komfort pro cestující. Například nákup moderních nízkopodlažních vozů či jednotný odbavovací systém,“ pochvaluje si soutěže Jaroslav Komínek, radní pro dopravu v Ústeckém kraji.

Dopravní tendry se rozjíždí

Některé kraje už oznámily ve věstníku, že chystají tendr, případně už i začaly soutěžit, v řadě krajů by se vysoutěžení dopravci měli objevit na silnicích už v roce 2018. Hlavní várka boje o zakázky ale vypukne příští a přespříští rok. Řada krajů vyčkávala i na to, jak dopadne spor o mzdy řidičů. Po dohodě odborářů s vládou by už soutěžím nemělo nic bránit.

Soutěže si zkusily i jiné kraje, ovšem ne s tak pozitivním výsledkem. Účastníci jejich průběh napadli u antimonopolního úřadu a ten soutěž zablokoval i na několik let (Liberecký kraj), případně zrušil (Královéhradecký kraj). „Liberecký kraj je díky neukončenému řízení velké desetileté zakázky omezen vypsáním dalších veřejných zakázek. Proto v současné době nelze říci, zda-li vůbec a kdy bude vypsána nová zakázka,“ řekla mluvčí Libereckého kraje Blanka Daníčková.

Ve hře jsou krajské dopravní podniky

Ve čtyřech krajích včetně Libereckého tak začínají vážně řešit i variantu, že si dopravu budou řešit podobně, jako větší města zajišťují provoz městských autobusů či tramvají: vlastním dopravním podnikem. Tomu by mohli zadat zakázku bez soutěže napřímo, protože by patřil kraji. Podobný scénář aktuálně zvažují ještě Karlovarský, Pardubický a Královéhradecký kraj, definitivní rozhodnutí ale nikde nepadlo.

Dá se očekávat, že konečné slovo bude mít nové vedení krajů vzešlé z říjnových voleb. Někde variantu už odmítli rovnou. „Oblast veřejné dopravy je natolik komplikovaná, aby se v ní samosprávný celek pokoušel podnikat. Nesmíme zapomínat na to, že obchodní společnosti vlastněná veřejným subjektem je o dosti více svázaná legislativou a není tudíž tak konkurenceschopná jako čistě soukromé subjekty,“ říká Renata Janečková, mluvčí Zlínského kraje.

Plány na dopravní podniky krajů se nelíbí ani dopravcům, podle kterých nebude veřejně vlastněná firma nikdy tak efektivní jako soukromník.

Blížící se konec smluv přinese ještě i další efekt: výrazně zpomaluje postupné ovládání menších dopravců velkými hráči. Pro velké byly menší firmy zajímavé hlavně desetiletými smlouvami, s jejich blížícím se koncem ale hodnota firem klesá, protože nemají jistotu, zda v soutěži uspějí.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.