Svou premiéru si odbývá na pravidelné lince číslo 3 z Modřan na Lehovec.
"Předek tramvaje je moc zajímavý a líbí se mi. Ale vevnitř je to horší - barevně mi to připomíná latex natřený na stěnách v nemocnici," řekl cestující Petr Loula, který dopoledne vystoupil na Palackého náměstí z nezvyklé šedočervené soupravy dlouhé přes třicet metrů.
Jeho těhotná žena si pochvalovala, že vůz při jízdě nedrncá.
Přesto je to stále jen další krok k pravidelným jízdám.
"Drážní úřad nám nyní odsouhlasil další fázi zkoušek s cestujícími, které začaly v sobotu. Soupravě se totiž podařilo ujet potřebný počet kilometrů bez zátěže i se zátěží bez závad," řekl o víkendu radní pro dopravu Radovan Šteiner. Tramvaj teď bude muset s cestujícími urazit dalších předepsaných sedm tisíc kilometrů nebo pětačtyřicet dní bez poruch. "Záleží na tom, co se povede dřív," podotýká radní.
Co čeká uvnitř soupravy z plzeňské Škodovky a s designem od Porsche na cestující?
Sedačky mají červené polstrování a jsou umístěny čelně i podélně. Uvnitř soupravy jsou navíc kamery, které sledují vnitřek i okolí soupravy, vše pak vidí řidič na monitorech.
Uvnitř tramvaje jsou i hlásiče, ze kterých může cestující zavolat řidiči a upozornit ho třeba na to, že se někomu udělalo špatně. Tramvaj má z poloviny nízkou podlahu, což ocení postižení lidé a rodiče s kočárky. Výška podlahy je třicet pět centimetrů nad zemí. Dovnitř se vejde 279 cestujících, pro 69 z nich jsou přichystána místa k sezení.
Do zatáček pomalu, jinak může vykolejit
Řidiči si přitom musí zvykat na změny. A to rozhodně nejen na to, že přední dveře jsou určeny výhradně pro ně, nikoliv pro cestující.
"Protože to je nízkopodlažní tramvaj, má na podvozku kvůli konstrukci neotočné oblouky. To znamená, že musí vjíždět do zatáček hodně pomalu, jinak by v lepším případě popadali cestující, v horším by mohla souprava vykolejit. Je to zvyk," říká šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub.
Podle radního Šteinera je toto jediný typ tramvaje, který má pouze jeden stupeň při přechodu na vyšší podlahu.
Do dvou let dalších dvacet
Celkem by hlavní město mělo nejpozději do dvou let získat dvacet souprav, výhledově pak možná dalších čtyřicet. Nové tramvaje jsou vysoké tři metry a třicet centimetrů a široké jen o devadesát centimetrů méně. Jet mohou až šedesátikilometrovou rychlostí.
"V současné době je v Plzni už dalších deset rozestavěných," zmínil Šteiner. Není to přitom jediný nízkopodlažní typ tramvaje, který metropolí jezdí. "Před Vánocemi se povedlo zkolaudovat kombinované kloubové tramvaje typu, který už obyvatelé metropole znají, a čtyři po Praze pravidelně jezdí," dodal Šteiner.
Nová tramvaj v číslech
* Může jet až 60 km v hodině* Má 5 článků spojených klouby
* Šířka je 2,4 a výška 3,3 metru
* Podlaha je 35 cm nad zemí
* Vejde se do ní 279 cestujících
* 69 cestujících může sedět