Kdo se vyzná v zákonech, má větší naději

  • 4
Při odstoupení od smlouvy zákazník vrací vadné zboží prodejci, od něho naopak inkasuje již zaplacenou částku.
Právo na odstoupení od smlouvy

Při odstoupení od smlouvy zákazník vrací vadné zboží prodejci, od něho naopak inkasuje již zaplacenou částku.

Od smlouvy lze odstoupit:

* Prokáže-li se, že je vada neodstranitelná, je možné odstoupit od kupní smlouvy vždy.

* U vady, kterou lze odstranit, je možné odstoupit od smlouvy ve dvou případech:
a) Pokud není oprava provedena do 30 dnů tak, aby zboží bylo opět bezvadné.
b) V případě, kdy si klient zvolí výměnu za bezvadné zboží, ale prodejce to není schopen splnit (například výrobek se již nevyrábí).

Shoda zboží s kupní smlouvou

Tento nový institut, který se zabývá kvalitou výrobku, dává spotřebiteli větší pravomoci a obchodníkovi více povinností. Prodávající je odpovědný za to, aby zboží bylo při zakoupení ve shodě s kupní smlouvou, to znamená především bez vad.

Zboží má mít jakost a užitné vlastnosti, které:

* byly sjednány ve smlouvě;

* popisuje prodávající, výrobce nebo jeho zástupce;

* může průměrný spotřebitel na základě reklamy (televizní, tiskové, rozhlasové atd.) očekávat;

* jsou pro věc tohoto typu obvyklé. (Největší váhu má smluvní ujednání, poslední bod je podpůrným kritériem.)

Prodávaná věc musí odpovídat:

* požadavkům právních předpisů;

* uváděnému množství, míře nebo hmotnosti;

* účelu, který prodávající uvádí nebo pro který se věc obvykle používá.

Bazarový a komisní prodej

Výrobek, který je zakoupen jako použitý, lze také samozřejmě reklamovat. Reklamaci je nutné uplatnit u prodejce do dvou let od zakoupení. Jestliže se však obě strany dohodnou, může být záruční doba zkrácena na jeden rok.

Pozor!

* Prodávající, který použité zboží prodal, však nenese v jednom případě za případné vady odpovědnost - a to tehdy, jsou-li vady úměrné míře používání nebo opotřebení, jež měl produkt v době, kdy si jej zákazník zakoupil.

* Prodejce v zastavárně či autobazaru se nemůže zbavit odpovědnosti za případné vady jednostranným tvrzením, že je jen zprostředkovatelem obchodu mezi dvěma soukromými osobami. Občanský zákoník totiž jasně říká, že obstaratel prodeje odpovídá nejen za vady, které se na prodané věci vyskytnou, ale i za to, že má zboží vlastnosti, které při prodeji zákazníkovi uvedl.

Co platí pro nákup podnikatelů

Příkladem jsou obchody Makro. Jde o vztah mezi dvěma podnikateli (prodávajícím a kupujícím), kteří při uzavření kupní smlouvy jednají v rámci své podnikatelské činnosti. Tento vztah se neřídí občanským zákoníkem, nýbrž obchodním zákoníkem. Neplatí zde tedy institut shody zboží s kupní smlouvou ani není stanovena zákonná záruční doba. Obě strany si proto mohou dohodnout vlastní režim. Pokud k tomu nedojde, řídí se posuzování a uplatňování vad zvláštní úpravou stanovenou v obchodním zákoníku.

Jaké máte možnosti při reklamaci

1/ Vada se projeví do 6 měsíců od nákupu

Můžete žádat:

a) výměnu výrobku
b) jeho opravu

Není-li to možné, lze odstoupit od smlouvy nebo žádat slevu

2/ Vada se projeví mezi 7. a 24. měsícem od zakoupení

A) Vada je odstranitelná

Můžete žádat:
a) výměnu (není-li to neúměrné)
b) opravu

Není-li výměna možná, lze odstoupit od smlouvy nebo požadovat slevu

Zpět na hlavní článek tématu o reklamacích:  Reklamace v Česku? Pouze s obtížemi!



B) Vada je neodstranitelná a nebrání řádnému užívání věci

Můžete žádat:
a) výměnu
b) odstoupení od smlouvy
c) slevu

C) Vada je neodstranitelná a brání řádnému užívání věci

Můžete žádat:
a) výměnu
b) odstoupení od smlouvy