Když dvě kola nestačí

Také Česko přichází na chuť strojům, které motoristický svět už zná pod pojmem ATV (All Terrain Vehicles).
Také Česko přichází na chuť strojům, které motoristický svět už zná pod pojmem ATV (All Terrain Vehicles). Tato vozidla do každého terénu ve svých začátcích v sedmdesátých letech mívala tři kola. Když se však ukázalo, že s jedním kolem vpředu nemívají daleko ke krkolomným karambolům, proměnil je vývoj do poloviny osmdesátých roků v mnohem stabilnější čtyřkolky.

Nejdřív se při práci ataké pro zábavu rozšířily ve Spojených státech amerických a Kanadě, pak jim propadla západní Evropa, hlavně Holandsko a Francie. V tuzemsku jejich prodeje rostou od loňska v procentech, jakých nedosahuje žádná jiná motocyklová kategorie. Čtyřkolky jsou k mání v užitkových verzích, které jsou v poklidné práci poslední dobou víc a víc vidět třeba v městských parcích, ovšem motorkáře ve světě berou u srdce hlavně sportovní provedení. "Jen ten, kdo to vyzkoušel, ví, co všechno se s nimi v terénu či v přírodě dá provádět," říká Martin Kříž, prodejce nových i jetých motocyklů v pražském zastoupení Yamahy, která na zdejší trh dodala nejvíc nových čtyřkolek ze všech dovozců.

Jede až 200 km/hod

Novinka, kterou většina zdejších motoristů teprve poznává, je v prodeji v dětských verzích v cenách kolem 100 tisíc korun, sportovní stroje stojí od 100 tisíc do zhruba 350 tisíc korun a do 400 tisíc se platí za užitkové modely s pohonem všech čtyř kol. Na trh do Česka už pronikly například japonské značky Yamaha, Kawasaki i Honda stejně jako americké Polaris a Bombardier... Třeba už zmíněná nejprodávanější Yamaha má na tuzemském trhu deset modelů čtyřkolek - od nejslabší osmdesátky s výkonem sedmi koní přes stopětadvacítky, dvoustovky a třistapadesátky až po novinku s motorem 660 cm3 s výkonem 51 koní. Jízdní parametry výrobci obvykle neuvádějí, leč zkušenosti říkají, že s nejsilnějšími exempláři lze dosáhnout rychlosti až 200 kilometrů v hodině. "Výkony nejsou u čtyřkolek tak důležité jako jejich schopnosti v terénu a užitné vlastnosti," doplňuje Martin Kříž.

Čtyřkolka smí i na silnici

Odborníci se shodují, že v Česku je prvních několik tisíc čtyřkolek - v zemi koupených jako nových i dovezených starších kusů z ciziny. "Zájem určitě dál poroste," očekává David Sůra, který zmíněné stroje prodává v pražské Yamaze. Doplňuje, že si je - mnohdy jako hračky pro dospělé - kupují hlavně fandové, kteří už mají auto, motocykl a dál hledají jiné, nevšední vyžití. Ti se pak se čtyřkolkami vydávají do terénů, na lov, do přírody... "Existují úpravci čtyřkolek, a s takovými stroji se v Evropě běžně jezdí vytrvalostní i sportovní krosy, plážové závody a podobně. Na jejich startech dnes nechybějí ani lidé z Česka," doplňuje David Sůra a připomíná také dvojnásobný úspěch Josefa Macháčka, který se čtyřkolkou dvakrát vyhrál ve své kategorii dakarskou rallye. V tuzemsku jsou závody čtyřkolek zatím v plenkách, nicméně organizátoři se už dávají dohromady. Čtyřkolka však může být k zábavě i k práci. "Dopoledne poslouží třeba při tahání vozíku či při údržbě parku, odpoledne k projížďce," uvádí Martin Kříž. A doplňuje, že čtyřkolka může dostat registrační značku a tím i pozvánku do běžného silničního provozu. "To se ovšem týká jen užitkové verze čtyřkolky, která musí být dovybavena zrcátky, blikači, zástěrkami a dalšími nezbytnými doplňky. Jejich kompletní sestava i se schválením na úřadech stojí zhruba 12 tisíc korun," informuje Martin Kříž.

Zájem ještě poroste

V Česku se zatím nejvíc prodávají užitkové verze čtyřkolek s pohonem všech čtyř kol. Ovšem odborníci očekávají, že se poptávka změní. "I v tuzemsku přibývá lidí, kteří mají dost peněz a po náročné práci si chtějí odpočinout. Proto poroste - stejně jako v západní Evropě - zájem o sportovní stroje," shrnuje David Sůra.
jan.cech@mfdnes.cz