Když z účtu zmizí peníze

Při kontrole výpisu z bankovního konta zjistíte, že namísto, aby se vám jeho zůstatek podle očekávání zvětšil, peníze z něj ubyly bez vašeho vědomí - neznámo kam.

Co může být příčinou a jak se proti takové ztrátě bránit? Základní pravidlo zní: Pravidelně kontrolovat pohyby na účtu. Pokud se peníze "ztratí", měl by klient prověřit, zda například někdo neměl svolení k inkasu (třeba telefonní operátor, splátková firma) či jestli z účtu nebyla oprávněně hrazena exekuce.

Pokud si je jistý, že mu peníze zmizely bezdůvodně, měl by o tom informovat svou banku. Podle Pravidel opravného účtování vydaných Českou národní bankou vyplývá, má poškozený nárok "na bezodkladné vrácení všech peněz, které mu byly z účtu odčerpány, a to i s úroky."

Pozor: Pokud banka postupovala v souladu s příkazem klienta a chybovala v zúčtování částky nebo bankovního spojení, může poškozený požadovat vrácení svých peněz. Jestliže však uvede v platebním příkazu špatně číslo účtu příjemce či částku on, například při platbě za elektřinu, je chyba na jeho straně.

Zákon o bankách však umožňuje chybujícímu klientovi získat informace o tom, komu platbu zaslal a žádat vrácení omylem zaslaných peněz. Pokud nebude chtít "falešný" příjemce částku vrátit, lze na něj podat žalobu, ovšem pouze ve lhůtě dvou let.

Před zahájením soudního jednání je nutné složit čtyři procenta z chybně poslané částky. Pokud člověk soud vyhraje, musí neoprávněný příjemce vrátit nejen příslušnou částku, ale zaplatit i náklady soudního řízení. Pokud špatnou transakci provede banka, odpovídá za ni jako celá firma, nikoli přímo bankovní úředník, jenž chybu způsobil.

Otázka náhrady škody ve vztahu banka - zaměstnanec se řídí vnitřními předpisy banky a jsou posuzovány individuálně. Jestliže jde o seriózní banku, pak by v případě své chyby měla klienta neprodleně "odškodnit", a to z vlastních prostředků.