Kefírer, vůdce mezi kefíry, budí emoce.

Kefírer, vůdce mezi kefíry, budí emoce. | foto: Kefirer.cz

Kefír s podobiznou Hitlera jde do českých obchodů. Kefírer budí emoce

  • 462
Původně to připomínalo vtip z České sody. Jako nevinný žert vznikla nedávno fiktivní značka Kefírer s karikaturou Adolfa Hitlera. Nápad na sociálních sítích přiživovaly stovky lidí, autoři se proto rozhodli, že „Vůdce mezi kefíry“ začnou vyrábět a prodávat.

Do několika týdnů se v tuzemských obchodech objeví nový mléčný produkt s názvem Kefírer. Ten vznikl letos jako recesistický nápad v on-line kampani tří mladých kreativců z Brna: Davida Koutného, Tomáše Musila a Lukáše Lukeše. Podle autorů nebylo původně cílem produkt vůbec vyrábět, ale nějak se to zvrtlo. Ve spolupráci s mlékárnou Kozojedský dvůr nedaleko Brna začnou výrobek v řádu stovek kusů měsíčně distribuovat do vybraných marketů.

Převážně internetová mystifikace (v ulicích Brna se objevil také billboard) chtěla upozornit na rostoucí extremismus. Zpočátku ohlašovala bleskovou válku nového kefíru, později příchod Vůdce do regálů. „Čistší kefír jste ještě nepili,“ bavili se autoři na sociálních sítích a s nimi stovky příznivců. Pro některé to byla výtečná zábava, pro jiné už za hranou.

Ať už to byl chytrý marketingový tah nebo trochu náhoda, teď je jasné, že nezůstane jen u virtuálního kefíru. Výrobek s podobiznou Hitlera by se měl brzy objevit v prodejnách potravin My Food a později zřejmě i v síti Sklizeno.

„Výrobu skutečně spustíme. Věřím, že v obchodech se Kefírer objeví v horizontu týdne až dvou,“ potvrdil iDNES.cz Jan Šváb z mlékárny Kozojedský dvůr. Právě tato menší mlékárna začne plnit lahvičky kefírem namísto nejmenované velké korporátní mlékárny, se kterou se prý autoři výrobku nedohodli.

„Přišlo nám to jako dobrý nápad, jak reagovat na situaci v Evropě, tedy přesun k extrémistickým stranám. Hitler je ikonou zla. Společnost má tendenci kolem těchto ikon našlapovat opatrně a pro jistotu nad nimi ani nepřemýšlet. Lidé to raději vytěsní ze svého života, proto nám myšlenka byla sympatická. Je jasné, že to všichni nepochopí,“ vysvětluje jednatel, proč na spolupráci kývl. Negativních reakcí se nebojí.

Bojujeme za správnou věc, říká spoluautor Kefírera

Podle Lukáše Lukeše, kreativce z autorského tria, se nápad zrodil jako vtip a recese, až pak se s parťáky rozhodl, že budou „bojovat za správnou věc“. „Evropa nám přijde neklidná, tak jsme to chtěli pošťouchnout. Ne náhodou jsme se spojili s projektem Paměť národa. Myslíme si, že na 2. světovou válku by se nemělo zapomínat. Toto je jen forma, kterou jsme to chtěli provést,“ vysvětlil s tím, že z každé prodané lahve část peněz odteče na badatelský projekt Paměť národa.

Ne všichni nadšení autorů sdílejí. Někteří lidé v diskusi na sociálních sítích označují kampaň za hyenismus, na duchovní otce Kefíreru si navíc stěžovalo nakladatelství Argo kvůli kopírování obálky románu Timura Vermese Už je tady zas. „To je směšné, podoba je čistě ikonická,“ namítá Lukeš.

Jako další plod fantazie vznikl v úspěšné kampani fiktivní rival Kefírera s názvem Mlíkomouš. Zda se budou vyrábět také lahvičky s vyobrazením diktátora Stalina, není zatím jasné.

Přijde vám etické, prodávat kefír s karikaturou Hitlera?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 27. května 2016. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 12690
Ne
Ne 3075