Petr Kellner

Petr Kellner | foto: isifa / PPF/ V. Jirásek

Kellnerův byznys v Rusku chřadne, Home Credit bude zavírat pobočky

  • 94
Ruský byznys skupiny PPF, která patří Petru Kellnerovi, zpomaluje. Souvisí to s celkovým nepříznivým vývojem na ruském maloobchodním trhu – klesá prodej zboží i spotřebitelských půjček. Právě tyto segmenty jsou v Rusku hlavní Kellnerovou doménou a nutí českého miliardáře zavřít některé pobočky.

Kellnerova ruská banka Home Credit, která se specializuje především na spotřebitelské financování, čeká v prvním čtvrtletí letošního roku po řadě úspěšných let ztrátu.

Dopadá na ni nejen celkový pokles zájmu ruských zákazníků o nákupy, ale i loňské zásahy centrální banky. Ta zpřísnila regulaci a zvýšila nároky na poskytovatele úvěrů. Finančním skupinám se spotřebitelské půjčky přestávají vyplácet.

Vedení Home Creditu už rozhodlo o tom, že skupina musí zeštíhlit a zefektivnit chod. Celkem má Home Credit v Rusku přes 7 000 obchodních míst, z toho 2,2 tisíce jsou plnohodnotné bankovní pobočky, které poskytují úvěry i přijímají vklady. Čtyřicítku z nich Home Credit bez náhrady zavírá, další se zmenšují či spojují. Změny se dotknou celkem osmi procent poboček ruského Home Creditu.

Zatímco v Rusku Kellner svůj finanční byznys ořezává, na asijských trzích stále roste. Největší angažmá PPF má v Číně, kde už pro Home Credit pracuje 14 tisíc prodejců finančních produktů. Obchody stoupají také ve Vietnamu či v Bělorusku.

Výpadek ruského trhu však nová teritoria nenahradí – expanze na nich je zatím hodně drahá, navíc jde v porovnání s Ruskem o zanedbatelný podíl. Zatímco ruský Home Credit se na celkovém objemu aktiv skupiny podílí zhruba třemi čtvrtinami (dříve podíl přesahoval 80 procent), podíly asijských filiálek či Běloruska dosahují stále jen jednotek procent.

Nejedná se o první neúspěch Kellnera v Rusku

V Rusku zaznamenal Kellner ještě jeden obchodní neúspěch, nepodařilo se tu dojednat spojení obchodního řetězce Eldorado s obdobnou sítí M Video, kterou ovládá Alexandr Tynkovan. Obě strany se o fúzi pokoušejí už od roku 2011, při posledním kole jednání ze spojení sešlo kvůli rozdílným cenovým představám.

Spojení obou hráčů by přitom na místním trhu vytvořilo bezkonkurenčního lídra. M Video na ruském trhu dominuje v prodeji elektroniky a domácí techniky, patří mu přes 300 obchodů ve 139 městech a jeho předloňský obrat (poslední zveřejněný údaj) dosahoval 158 miliard rublů (cca 90 miliard Kč). Kellnerovo Eldorado sice vlastní o stovku obchodů víc, z hlediska obratu však za M Videem zaostává a jeho roční tržby předloni překročily jen 112 miliard rublů.

PPF nedávno v Eldoradu měnila vedení – v březnu se ředitelem sítě stal Ondřej Frydrych, bývalý partner konzultační společnosti Adastra Business Consulting, která pracovala i pro Kellnerovu skupinu.

Na šéfovském postu vystřídal Igora Doležala. Minoritní podíl v Eldoradu zároveň přebírá Kellnerův bývalý menšinový společník v PPF Jiří Šmejc. Ten loni získal po odchodu z akcionářské struktury PPF 13,36 procenta v Home Creditu a Air Bank. Nyní přebírá jeho investiční společnost Emma Capital stejný majetkový podíl také v ruském Eldoradu.

"Kellner se snaží Šmejce zaangažovat v manažerském řízení svých dceřiných firem, nechce, aby se od PPF zcela odstřihl, protože si ho jako manažera hodně cení," říká zdroj informovaný o dění v Home Creditu.