Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Miliardář Kellner útočí na mýtné brány. Chce soutěžit s Kapschem

  • 68
Nejbohatší Čech Petr Kellner se na poslední chvíli snaží zvrátit plán ministerstva dopravy, které chce nechat další roky bez soutěže vybírat české mýto společnost Kapsch. Chce se svojí mýtnou firmou SkyToll nechat vypsat malou soutěž mezi ním a Kapschem o provoz inkasního systému.

Kellnerem personálně ovládaná firma SkyToll, která provozuje mýto na Slovensku, přesvědčuje stát, aby vypsal minisoutěž mezi ní a Kapschem o to, kdo bude mýto od příštího roku provozovat.

Zástupci SkyTollu se vypravili za ministrem dopravy Danem Ťokem na začátku ledna, ve středu jednali s Ťokovým náměstkem Jakubem Kopřivou. Ministerstvo dopravy je zatím k plánům SkyTollu zdrženlivé. „Vyslechli jsme si jejich nabídku a požádali, aby ji ještě doplnili. Rozhodně to neznamená, že chceme přistoupit na jejich návrhy, zatím nebyl jejich podklad příliš konkrétní,“ řekl Kopřiva.

SkyToll se o provozování mýta v Česku zajímá dlouhodobě a ze všech možných uchazečů se v jednáních o mýtu angažuje nejvíc. Stát sice sliboval soutěž, tu ale vůbec nestihl připravit, a tak už na sklonku roku Ťok oznámil, že bude pokračovat bez soutěže Kapsch. „Šlo spíše o představení SkyTollu a našeho názoru na možnost řešení situace s elektronickým mýtným systémem, aby nedošlo k přerušení výběru po 1. lednu 2017,“ řekl mluvčí SkyTollu Anton Bódis.

Výběrčí slovenského mýta v materiálu navrhují, aby stát uzavřel smlouvu na tři roky jednacím řízením bez uveřejnění, kdy by si vybíral mezi SkyTollem a Kapschem. „Vítězem by se potom stal dodavatel, který nejlépe splní podmínky zadávacího řízení,“ navrhuje SkyToll v materiálu, který má redakce k dispozici.

Vyměnit mozek systému

SkyToll chce, aby mohl připravit řešení, v němž využije na Slovensku osvědčený výběr mýta pomocí satelitů. Zároveň však neznehodnotí majetek státu, tedy například mýtné brány. Ty SkyToll u sousedů používá jen okrajově pro kontrolu.

Firma navrhuje, aby dodavatel mohl nahradit centrální část systému svým vlastním řešením. „Tímto opatřením může být vyloučena potřeba zajistit součinnost konsorcia Kapsch s novým dodavatelem,“ tvrdí SkyToll. Stát totiž ve smlouvě vůbec neřešil, jak by měly konec a předání mýtného systému vypadat. SkyToll tvrdí, že stačí smlouvu uzavřít do konce září.

Mýto zlevníme. Ale nezáleží to jen na nás, říká šéf české pobočky Kapsch

To je výrazně kratší doba, než kolik chce Kapsch. Šéf Kapsche Karel Feix v rozhovoru pro MF DNES uvedl, že potřebují mít jasno a jistotu pokračování na přelomu února a března, protože na mýtě spolupracují s dalšími dodavateli (více čtěte zde).

Kellner z českého mýta profituje už teď. Patří mu totiž O2, které je současně ve sdružení na provoz mýta vedeném Kapschem. Oficiálně SkyToll ovládá liberecký podnikatel Petr Syrovátko, který spoluvlastní firmu S Group (pod ni patří například stavební společnost Syner či extraligový hokejový klub Bílí tygři Liberec). Na firmu však stále dohlížejí Kellnerovi lidé, například investiční šéf PPF Robert Ševela je současně místopředsedou představenstva SkyTollu.

Vláda má budoucnost mýta řešit znovu příští týden. Materiál ministerstva dopravy k projednání zatím žádnou variantu se SkyTollem neuvádí. Podle zdrojů z ministerstva nástup SkyTollu zvýšil ochotu Kapsche jednat s ministerstvem.

Kapschi se postup konkurence příliš nezamlouvá. „Také jsme tu informaci dostali a jsme z ní poněkud zaskočeni. Přijde mi to celé podivné za situace, kdy stát zintenzivnil vyjednávání s námi, a navíc prohlašuje, že mu věnuje maximální úsilí a energii,“ říká Karel Černý, obchodní ředitel společnosti Kapsch.

PŘEHLED: Kde udělalo ministerstvo dopravy chybu v mýtném

Výběr mýta po roce 2016 je zatím příběhem neschopnosti českých politiků. O nutnosti soutěžit včas se mluví od roku 2012, časté střídání ministrů však způsobilo, že se s tendrem vůbec nepokročilo a trumfy v rukou drží především Kapsch.

Se zakázkou nepohnul za více než rok ani stávající ministr dopravy Dan Ťok, několikrát změnil plán, jak se bude dál postupovat. Zatím poslední verze je prodloužit bez soutěže kontrakt s Kapschem o tři roky.