Někdo mluví o nejmasivnější kampani od dob sametové revoluce, podle jiných Klaus a chilské pero Česku nijak nepomůže. | foto: iDNES.cz

Klaus a chilské pero propagují Česko v cizině. Navíc zdarma

  • 490
Video, na kterém si prezident Václav Klaus strká do kapsy ceremoniální pero, oběhlo celý svět a dostalo se snad do všech významných médií. Někteří odborníci proto mluví o největší propagační kampani pro Česko od roku 1989. Reklama je to navíc bezplatná.

Prezidentský kousek se objevil ve všech nejvýznamnějších světových médiích. Nad videem se pousmály či pohoršily miliony diváků třeba televizí BBC, CNN, CNBC, ABC, Fox a mnoha dalších médií. Na nejnavštěvovanějším videoserveru YouTube si klip pustilo už celkem přes pět milionů lidí.

Klaus a zahraniční média

Kde všude se objevil klip z Chile?

YouTube
nejnavštěvovanější videoserver – přes 5 milionů zhlédnutí

Tonight Show with Jay Leno
talk show – 3,5 mil. diváků jen na stanici NBC v USA, další mimo

CNN International
zpráva v televizi dostupné v 212 zemích světa

Facebook
komunitní server, skupina „Klaus krade pero v Chile“ má 11 tisíc fanoušků.

Článek na webu BBC
sdílelo na Facebooku 1 800 čtenářů

New York Times
pod článkem na blogu jedněch z nejprestižnějších novin v USA je 24 komentářů

TV JOJ
Slovenská komerční televize, v televizních zprávách asi jako jediná stanice na světě zcela vážně oznámila prezidentovo onemocnění kleptomanií pocházející z dob kuponovky.

Editoři webové encyklopedie Wikipedia diskutují nad správným zařazením sledované události: patří pod "Václav Klaus", nebo jde o samostatné heslo? V diskusích na nejčtenějších zpravodajských serverech se rozvíjí diskuse. Někteří cizinci se zasmějí, jiní moralizují. Ve všech příspěvcích se opakují slova "český" a "Česká republika".

Jde o nejmasivnější kampaň zdarma od doby sametové revoluce. Stovky minut v hlavních vysílacích časech největších zahraničních médií překonají několikanásobně poslední reklamu na Česko, jejíž symbolem byl hlemýžď a památky. Tuto reklamu si na YouTube pustilo do pátku 16 tisíc lidí.

Například půlminutový reklamní spot v hlavním vysílacím čase na CNN stojí od 50 tisíc dolarů (přes 800 tisíc korun). Celostránkový inzerát v NY Times pak třeba 100 tisíc dolarů. Odborníci také potvrzují, že propagace ve zpravodajství je mnohem účinnější než klasická reklama. Z tohoto pohledu zájem o českého prezidenta vygeneroval hodnotu v řádech desítek milionů dolarů.

Státní agentura CzechTourism, která má propagaci země v zahraničí na starosti, velký dopad na propagaci země nečeká. "Daleko více než reklamy země se týká reklamy samotného pana prezidenta," říká mluvčí agentury Pavel Klicpera. Klip by podle něj neměl ovlivnit turismus.

"Dopad bude nulový anebo minimální. Za čtrnáct dnů začneme postupně zveřejňovat obsáhlou analytickou zprávu o České republice jako bezpečné destinaci a veškerá fakta a čísla pro nás vyznívají jednoznačně pozitivně," říká Klicpera. A podobně nejčastěji hovoří o dopadu i odborníci z reklamních agentur.

"Diskuse kradl-nekradl nikdo ve světě nevede, lidi se tím jen baví, a to je pozitivní reklamní sdělení – zábavy je ve světě přece tak málo," míní kreativní ředitel Euro RSCG Eda Kauba. Podobné klipy podle něj hlavně mladší generace bere jen jako zábavu.

11. dubna 2011

Někteří z nich upozorňují, že může jít o problematický způsob zviditelnění se. "Nejvíc ze všeho to je naše ostuda, jací lidé se tu za naše peníze producírují. Podobný reprezentant je třeba premiér Berlusconi," říká Milan Rozlivka, šéf agentury Bed. "Lidi v cizině to pobaví asi jako nás, kdyby si Jan Kraus všiml prezidenta Albánie, Bulharska nebo Litvy. Patnáct minut trapné slávy."

Bence Pauker, maďarský podnikatel z Mosonmagyaróváru poblíž rakouských hranic, říká, že o Václavu Klausovi dříve slyšel, že je český prezident. "Když jsem ho viděl, strašně jsem se smál. Připadal jsem si jako v kabaretu," říká. Podle něj se tomu zasmála i většina jeho přátel, část z nich ovšem sáhla i k ostrým slovům. "Průměrný Maďar vůbec netuší, kdo Klaus je. Češi jsou super, mám s nimi jen dobré zážitky," uzavírá.

,