Klaus chtěl Škodovku prodat přes kupony, vzpomíná exministr Vrba - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Klaus chtěl Škodovku prodat přes kupony, vzpomíná exministr Vrba

  16:25
Miliardové dluhy, nezkušené vedení a slabá auta. Škodovka na tom byla začátkem 90. let zle, vzpomíná tehdejší ministr průmyslu Jan Vrba. Právě on v roce 1991 prosadil prodej české značky německému Volkswagenu. Měl však silného soupeře - Václava Klause, který chtěl firmu prodat přes kupony.

Nyní čtyřiasedmdesátiletý Jan Vrba byl ministrem průmyslu a obchodu těsně po revoluci. | foto: Filip Horáček, iDNES.cz

Jan Vrba nevěřil, že by mohla být kuponová privatizace úspěšná. U řady průmyslových firem prosazoval přímý prodej do zahraničí. Atmosféra doby ale takovým názorům nepřála. Vrba připravil řadu smluv, nedlouho před jejich podpisem se ale vyměnila vláda a ke slovu se dostala kuponová privatizace. Nebýt té, mohly se například náklaďáky Tatrovky prodávat pod Mercedesem. Možná by byly stejně úspěšné jako Škodovka. Ale možná také ne.

Smlouvy před podpisem

Když se změnila vláda a Václav Klaus se stal premiérem, všechny mnou připravené privatizace jako byla Tatra Kopřivnice, Liaz nebo plzeňská Škodovka, zastavil.

Je možná trochu kuriózní, že pozvánku na dnešní dvacetiny Škody Auto pod Volkswagenem dostal i prezident Václav Klaus. Být po jeho, neprodávalo by se do zahraničí, ale přes kupony. Jak rozdílné byly vaše představy o privatizaci?
V názorech jsme se rozcházeli. Zásadní rozdíl byl v tom, že Václav Klaus privatizaci viděl pouze jako způsob, jak změnit vlastnické poměry, kdežto já jsem chtěl využít privatizace k tomu, aby pozvedla úroveň podniků tak, aby mohly konkurovat ve světě. Snažil jsem se vyhledávat pro klíčové podniky českého a slovenského průmyslu strategické partnery. Václav Klaus prosazoval kuponovou privatizaci a byl toho názoru, že je potřeba veškerý majetek rozdat systémem kuponů a nechat na nových kuponových vlastnících, jak s majetkem naloží.

Proti sobě tedy stál váš koncept prodeje silnému partnerovi do zahraničí a Klausova kuponová privatizace. Klaus v době prodeje Škodovky ještě nebyl předsedou vlády. Jak jeho vláda ovlivnila privatizaci? 
Když se změnila vláda a Václav Klaus se stal premiérem, všechny mnou připravené privatizace jako byla Tatra Kopřivnice, Liaz nebo plzeňská Škodovka, zastavil.

Klaus na oslavě Škody Auto chválil

O plánech na kuponovou privatizaci pomlčel

Byla v době privatizace Škodovka v tak špatném stavu, že jí mohl pomoci jedině zahraniční investor?
Ano. Ještě předtím, v době, kdy se připravoval nový model a stěhoval se motor zezadu dopředu, automobilka sama o sobě nebyla schopna tuto inovaci technicky zvládnout. Inovace přinášela další a další nároky také na to, že se určité části musely kupovat v zahraničí. O správnosti prodeje do zahraničí jsem nebyl přesvědčen jen já sám, ale i lidé ve Škodovce a také všichni, kteří o tom něco věděli. Nehledě na to, že firma v té době dlužila 6 miliard.

Měli o škodovku zájem i čeští investoři?
Naštěstí ne.

Václav Klaus se proti privatizaci stavěl i kvůli výhodám, které měl Volkswagen jako investor dostat. O co šlo?
Průměrná doba na to, aby se vyvinul nový model auta, je pět až šest let. Logicky  jsem chtěl, aby byl český trh po dobu čtyř let chráněn clem na dovoz konkurenčních aut. To proto, aby se vytvořil prostor a Volkswagen se Škodovkou vyvinuly konkurenceschopné auto. Výhody byly ale zástupným sporem. Zejména šlo o způsob privatizace, to znamená kupony versus strategické partnerství.

Jak se změnil podnikový život ve Škodovce po příchodu expertů z Německa?
Řada funkcí se zdublovala a vedle českého šéfa stál německý šéf. Cílem byl přenos know-how z Volkswagenu do Škodovky. Pracovali spolu několik měsíců, po návratu do Německa se západní manažeři ještě jednou vrátili, aby se přesvědčili, že se práce nevrátila do starých kolejí. To samozřejmě vyvolalo určité napětí, které jsem pomáhal řešit.

V cizině kuponům nevěřili

Ke kuponové privatizaci byla ale nedůvěra zahraničních investorů. Zahraniční investor nebyl ochoten riskovat, že neví, kdo se mu přes kuponové majitele do fabriky dostane.

O tom, že by se Škodovka mohla prodat do Německa se jednalo už dříve než v roce 1991?
Neřekl bych, že se jednalo, ale už před revolucí si ministr Slavomír Stračár (vedl resort hutnictví, strojírenství a elektrotechniky, pozn. redakce) uvědomoval, že Škodovka sama o sobě není schopna vyvinout auto, které by bylo konkurenceschopné a dalo se prodat za slušný peníz. V té době začal koketovat s nějakým zahraničním partnerem.

Volkswagen původně zamýšlel se Škodovkou expandovat na východní trhy. Dopadlo to ale jinak. Firma dobyla západ, úspěšně konkuruje velkým světovým automobilkám a teprve teď expanduje na Východ...
Ano, teprve teď začíná růst na ruském trhu, v Indii a v Číně. Je tam určitě velký prostor pro expanzi, ale je potřeba nejdříve vytvořit dealerskou a opravárenskou síť, takže to je složitější, než to bylo v České republice. Do bývalé SSSR ještě socialistická Škodovka sice exportovala, ale velmi málo. Byly tam moskviče, žigulíci a další ruská auta, která spíše odolávala tamním silnicím než škodovky.

V dobách ekonomické transformace se začala utvářet atmosféra strachu z toho, že se Česká republika stane fabrikou západních zemí. Vytvářel se dojem, že prodej státních podniků do zahraničí je špatný. Jak to vznikalo?
Byl to názor, který se začal politicky zneužívat. V době, kdy se schylovalo k volbám, se začalo bubnovat na vlastenecké bubny a probudily se nacionální vášně. Přiživoval se odpor k zahraničním majitelům a bylo těžké vysvětlovat lidem ve fabrice, že je jedno, kdo ji vlastní, ale podstatné je, že fabrika bude prosperovat, odvádět státu daně a lidé si dobře vydělají.

Je to mimo jiné důvod, proč krachla jednání o prodeji Tatry Mercedesu?
Skutečnost, že se nepodepsala akvizice Mercedesu a Tatry Kopřivnice, byla způsobena tím, že Klausova vláda rozhodla Tatrovku zprivatizovat pomocí kuponů. Ke kuponové privatizaci byla ale nedůvěra zahraničních investorů. Zahraniční investor nebyl ochoten riskovat, že neví, kdo se mu přes kuponové majitele do fabriky dostane. Mohla se mu tam dobře dostat i konkurence. Kuponová privatizace zastavila příliv strategických partnerů pro naše podniky.

Kdo byl kromě francouzského Renaultu mezi vážnými zájemci o mladoboleslavskou Škodovku?
Ze začátku to byla automobilka BMW. Bylo to v době, kdy se rozhodovala, zda se pustí do výroby malých vozů. Nakonec rozhodnutí odložila a tím pádem upadl i její zájem o Škodovku. S malými vozy začali až o několik let později. Několik zájemců bylo i mezi japonskými automobilkami, které tady ale chtěly auta pouze montovat a ne vyrábět. My jsme hledali partnera, který ponechá značku Škoda a bude posilovat vývoj. Chtěli jsme, aby se co největší objem auta vyráběl tady a dostali se do hry lokální subdodavatelé.

Kolik prodej Škodovky vynesl?
Pro stát to nakonec skončilo ziskem více než 12 miliard korun. Je to docela slušné, když vezmeme, že na začátku byla automobilka ve ztrátě přes 6 miliard.

Škodovce se teď daří velice dobře. Vyrábí 600 tisíc aut ročně. Z pohledu Volkswagenu roste možná až moc rychle. Nevidíte nebezpečí ve výrocích německého managementu VW, že by se Škodovka měla brzdit?
Já z toho mám radost, protože ani ve Volkswagenu nebyly jednotné názory, jestli do Škodovky jít, nebo ne. Řada významných lidí z VW se na Škodovku dívala jako na možný problém. Současné výroky neplynou jen z obav z toho, že je Škoda tak dobrá. Mají strach ze stírání rozdílů mezi jednotlivými modely. Když jste si vlezl do oktavie nebo do golfa, nevěděl jste, v čem sedíte. Teď se od přehnané unifikace ustupuje.

Klaus a ti druzí...

Všichni to byli velcí teoretici, přišli z akademických kruhů, ale přitom nebyli ani na prázdninové brigádě.

Jak úspěšná byla privatizace dalších českých automobilek?
Liaz zanikl a Tatra se potácí nad hrobem už několik let. Avia přešlapuje, ale alespoň něco dělá. Ohledně Tatry jsem byl už hodně daleko ve vyjednávání s Mercedesem, ale skončil jsem ve vládě a po nás nastoupil premiér Klaus a mě na ministerstvu průmyslu a obchodu nahradil Vladimír Dlouhý. Všichni to byli velcí teoretici, přišli z akademických kruhů, ale přitom nebyli ani na prázdninové brigádě. Rozhodovali takovým způsobem, že čím dál od toho budou, tím lépe, takže se jim hodila myšlenka rychle to zprivatizovat přes kupony a pak ať si s tím nový majitel dělá, co chce. A tak to bylo.

Co v současnosti děláte?
Pracuji na plný úvazek pro skandinávský investiční fond. Udělali jsme tady několik akvizic, nejúspěšnější z nich byla Fezko Strakonice, textilní podnik. Byli to klasičtí vlnaři, my jsme to předělali na podnik vyrábějící textilie pro automobilový průmysl.

Jan Vrba (74)

Vystudoval libereckou Vysokou školu strojní a textilní, na sklonku komunistického režimu vedl liberecký závod Textilana. Krátce před takzvanou sametovou revolucí pracoval jako úředník na ministerstvu průmyslu, později jako náměstek.

Po volbách v roce 1990 se stal ministrem průmyslu české vlády, kde do roku 1992 připravil řadu projektů na privatizaci, mimo jiné cementářského průmyslu, mladoboleslavské Škodovky nebo výrobce pneumatik Barum.

Rozstřel: Pavel Peterka - include | (0:55) | video: iDNES.tv

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Stejně jako před 25 lety? Hrozba prasknutí akciové bubliny je opět aktuální

Investoři v posledních týdnech s nervozitou sledují vývoj na světových trzích. Ceny akcií mnoha firem po více než dvouletém růstu narážejí na strop. V centru dění je umělá inteligence, kterou někteří...

Trump uvalil klíčové clo, dovoz aut do USA zdraží o 25 %. Musíte vyrábět u nás, míní

Americký prezident Donald Trump oznámil uvalení cla ve výši 25 procent na všechny automobily, které nebyly vyrobeny v USA a podepsal v tomto směru příslušný exekutivní výnos. V platnost vstoupí 2....

Japonci zruší výškový limit pro pilotky letadel. Stačí, když dosáhnou na přístroje

Japonsko od příštího roku zruší požadavek, aby státní Vysoká škola civilního letectví (JCAC) přijímala pouze uchazečky vyšší než 158 centimetrů. Ministerstvo dopravy si od toho slibuje zvýšení počtu...

28. března 2025  8:09

Auto jako rolexky. Proč je vlastnictví vozu pro obyvatele Singapuru luxus

Mnoho Singapurců nemá příliš mnoho důvodů vlastnit auto. Většina obyvatel jednak spoléhá na rozšiřující se a cenově dostupný systém veřejné dopravy, který pokrývá celý ostrov. Městský stát má asi...

28. března 2025

Povolenka je nedotknutelná. Evropská unie má jiný plán, jak zlevnit energie

Premium

Největší úlevu od drahých energií by přineslo alespoň krátkodobé zrušení či zastropování cen emisních povolenek, myslí si čeští ekonomové a zástupci byznysu. Evropská komise však o konci „desátku“ z...

28. března 2025

Rusku chybí pracovní síla. Firmy v hledání zaměstnanců pokukují po Asii

Rusko od vypuknutí války na Ukrajině bojuje s obrovským nedostatkem pracovní síly. Nezaměstnanost mezi lety 2021 a 2024 v zemi klesla z 4,3 na 2,3 procenta, tamější firmy marně shánějí nové...

27. března 2025

Airbusy se sprostými jmény zatím nebudou. Lotyšský dopravce je nestihl polepit

Nová letecká linka do Vilniusu s airBaltic začne přepravovat cestující již od nadcházející letní sezony, která začíná 30. března. Plánem bylo pojmenovat letadla na této lince podle vítězných názvů...

27. března 2025

Česko poprvé využije rozšířený ropovod TAL, zvýšené dodávky dorazí v dubnu

Česko poprvé v praxi využije nově rozšířený ropovod TAL. První zvýšené dodávky neruské ropy by měly dorazit do Česka po stočení tankeru v italském Terstu ve druhé polovině dubna. Země tak bude...

27. března 2025  17:03

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Milion ve zlatě jsme uložili, říká vítěz megahry. Hraje i v nové soutěži o auto

Soutěž o automobil Hyundai i30 kombi od Louda Auto v ceně půl milionu korun a peněžní prémie je v plném proudu. Na portálech iDNES.cz a Lidovky.cz probíhá až do neděle 4. května. V podzimní megahře...

27. března 2025  16:29

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

27. března 2025  15:42

Coca-Cola dál zahlcuje oceány plasty. Závazek udržitelnosti firma revidovala

V oceánech nadále přibývá plastového odpadu a viníkem číslo jedna je s ohledem na produkci nápojářský gigant Coca-Cola. Obaly z jejích výrobků by do roku 2030 měly být zdrojem až 602 milionů...

27. března 2025  14:41

Slintavka cenu vepřového paradoxně snížila, říká svaz. Může zdražit hovězí

Situace kolem extrémně nakažlivé slintavky a kulhavky může zdražit hovězí maso, zní od odborníků. Je ale třeba ještě počkat, jak se situace vyvine. „U vepřového naopak už výskyt nemoci způsobil...

27. března 2025  12:57

Americká autocla zasáhnou české dodavatele. Vliv nebude velký, míní analytici

Nová americká cla na dovoz automobilů zasáhnou podle analytiků zejména tuzemské dodavatele autodílů, samotné automobilky v Česku jej naopak příliš nepocítí. Celkový efekt cel na český i evropský...

27. března 2025  12:32

Provoz na D35 zkomplikuje nutná oprava. Potrvá měsíce, silničáři plánují objížďky

Řidičům na Olomoucku výrazně zkomplikuje provoz plánovaná oprava dálnice D35 v úseku od Křelova po Litovel. Rekonstrukce dlouhá skoro 12,5 kilometru zabere celý levý pás čili směr z Olomouce do...

27. března 2025  11:57