Informaci dnes přinesl britský deník Telegraph.
Na to, že po vytočení čísla infolinky své banky uslyší indický akcent, si už Britové zvykli. Velké společnosti využívají asijské operátory stále častěji. V budoucnu by však zákazníci mohli mít na drátě například vraha, který zabil manželku a její příbuzné kvůli malému věnu.
S firmou, která se rozhodla zaměstnat vězně, spolupracují například britská Royal Bank of Scotland, americká Goldman Sachs nebo obchodní řetězec Marks and Spencer.
Mají se Britové bát o své osobní údaje?
"Nevidíme tu žádné bezpečnostní riziko, k citlivým údajům se vězňové nedostanou," uklidňuje veřejnost mluvčí Radiant Info Systems. Noví zaměstnanci podle ní nepřijdou do styku s telefonem ani s internetem, pouze dostanou za úkol zpracovávat nebo zakládat data klientů. Zpočátku budou obsluhovat pouze indický trh, později je zaměstnavatel pustí i k zahraničním materiálům.
Ředitelka ústavu Hyderabad´s Cherlapally Central Jail však očekává, že se vězňové v budoucnu dostanou i ke klasické práci operátora. Společnosti, které poskytují telefonní poradenství, přitom obvykle disponují citlivými informacemi, jako jsou čísla kreditních karet nebo údaje o výplatách.
Vzdělaní vrahové dostanou šanci
Projekt, který odstartuje během tří měsíců, má vězňům pomoct rozšířit jejich kvalifikaci, aby po propuštění snáze našli uplatnění. Nové místo by mělo získat 200 až 250 trestanců, kteří se budou střídat ve třech směnách.
Očekává se, že o práci bude velký zájem, protože si za ni odsouzenci vydělají téměř sedmkrát více než za jiné vězeňské činnosti. Například za výrobu nábytku nebo mýdla dostanou zhruba 22 pencí denně (7 Kč). Pokud se dostanou do call centra, vyšplhá se jejich denní plat na 1,5 libry (45 Kč).
Kuriózní bude výběr zaměstnanců. Zatímco vězňové obvinění z podvodů nebo krádeží mají do call centra dveře zavřené, lidé odsouzení za vraždu nebo násilné zločiny šanci dostanou.
"Vybereme pouze důvěryhodné vězně," brání se Narashima Reddy z managementu věznice. Ředitel Radiant Info Systems dodává, že při návštěvě vězení narazil na spoustu vzdělaných zločinců.
Pracovní prostory pro trestance vzniknou přímo v prostorách věznice. Na vybavení místností dostane Radiant Info Systems pravděpodobně příspěvek od státu. Jeho výši ale zatím nezveřejnila.
O levné operátory mají firmy zájem
Přesouvání call center do zemí s levnou pracovní silou se stalo v poslední době populárním. Průměrná mzda indického operátora je pětkrát nižší než ve Velké Británii.
S indickou obsluhou mají zkušenost například zákazníci britských bankovních domů Barclays nebo HSBC. "Nebyla jsem si jistá, zda můj dotaz pochopili," popisuje svoji zkušenost na internetu Hannah Vickery, britská klientka HSBC. Dodává, že zkušenost s indickou operátorkou ji připravila o část důvěry v banku.