Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Samořiditelná auta se už umí vyhnout zvířatům. Na klokany jsou však krátká

  12:38aktualizováno  12:38
Švédské Volvo se do roku 2020 chystá představit svůj první samořídící automobil. Zatímco v minulosti se severská automobilka soustředila na ochranu cestujících při středu se zvířetem, nyní vyvíjený detekční systém srážce dokonce předchází. Nemá problém rozpoznat na silnici soby, losy či jeleny. V momentě, kdy se na vozovce objeví klokan, však systém tápe, přiznává firma.

Australská dopravní značka upozorňuje na výskyt klokanů | foto: Jpp CC-BY-SACreative Commons

Pokud je v Austrálii hlášená srážka auta se zvířetem, jedná se z 90 % o klokana, informoval server The Guardian. Podle australského sdružení řidičů (NRMA) je v zemi evidováno přibližně 16 tisíc střetů s klokany ročně.

Na silnicích působí tito savci komplikace i vývojářům společnosti Volvo, kteří tam testují detekční systém proti střetu se zvěří pro samoobslužné automobily. „Když klokan vyskočí, vypadá to, že je dál, než když poté dosedne na zem,“ popsal pro server ABC optický problém technický ředitel společnosti Volvo Australia David Pickett. Jako referenční bod technologie používá povrch země, proto je pro ni klokaní „hopsání“ matoucí.

Stát chce postavit testovací okruh pro samořiditelná auta. Místo tají

Společnost nejdříve systém zkoumala ve Švédsku. Před 18 měsíci se však výzkumný tým přesunul do australské rezervace Tidbinbilla Nature Reserve, kde se zadrhl právě u problému s klokany.

„Přivedli jsme vývojáře do Austrálie, aby shromáždili údaje o tom, jak se mohou zvířata chovat a pohybovat a počítače tak mohly veškeré situace lépe pochopit,“ řekl ředitel společnosti Volvo Australia Kevin McCann.

Savci nejsou žádná překážka

Vývojáři však zádrhelu s klokany nevidí velký problém. „Samoobslužná auta jsou v neustálém vývoji. Plně fungující vůz bez řidiče zatím neexistuje a technologie rozpoznávající klokany je součástí vývoje,“ dodal McCann.

Experti na etiku: Samořiditelná auta nesmí rozhodovat o tom, kdo zemře

Detekční systém si musí projít co největším počtem každodenních i ojedinělých situací. „Je to docela vyčerpávající proces,“ řekl McCann. Přesto firma plánuje představit vozy společnosti do roku 2020.

Momentálně nabízí automobilka poloautonomní vozy S90 a XC90. Auta umí udržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly, pozorovat případné kolize v městském prostředí a v některých případech sama zaparkovat.



Témata: Volvo


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pobočka Bank of America.
Bank of America přesune kvůli brexitu evropskou základnu do Dublinu

Americká bankovní dvojka Bank of America přesune svou základnu pro služby klientům v zemích Evropské unie po odchodu Británie z bloku do Dublinu. Společnost to...  celý článek

Severokorejský diktátor Kim Čong-un v Pchjongjangu (12. dubna 2017)
Sankcím navzdory. Kimova diktatura loni povyrostla o skoro 4 procenta

Hrubý domácí produkt (HDP) Severní Koreje se loni zvýšil o 3,9 procenta. Dosáhl tak nejrychlejšího tempa růstu za 17 let, a to navzdory mezinárodním sankcím,...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
VW v Brazílii toleroval mučení odborářů a komunistů, naznačují důkazy

Důkazy, že firma Volkswagen spolupracovala s brazilskou vojenskou diktaturou, vedla černé listiny vlastních zaměstnanců s uvedením jejich politické orientace a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.