Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Koalice bude řešit, jak dál s mýtem. Rakušané zůstanou u bran

  • 59
Česku velmi vážně hrozí, že od začátku roku 2017 buď nebude mít kdo vybírat mýto, nebo to bude i nadále společnost Kapsch. Stát totiž ztratil další rok, během kterého mohl připravit celý tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2016.

Z mýta se stává čím dál větší politické téma. O jeho budoucnosti budou ve středu jednat špičky koalice. „Na stole je několik řešení. V zásadě vybíráme variantu, která bude nejvýhodnější především pro občany jako daňové poplatníky a nejvýhodnější pro funkční systém výběru mýtného,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Ministerstvo rok pod vládou hnutí ANO navázalo na své předchůdce a neposunulo přípravu tendru ani o krok vpřed. Ještě v lednu přitom ministr společně se svým náměstkem Kamilem Rudoleckým přinesl do kontrolního výboru Sněmovny materiál, ve kterém uvedl, že do konce února letošního roku předloží ministerstvo materiál o další budoucnosti mýta ke schválení. Dosud se ale nesepsala ani čárka.

„Všichni, co se kolem mýta pohybují, mají pocit, že se někde sepisuje nějaká supertajná koncepce. Realita je taková, že se na to ještě nesáhlo,“ říká zdroj MF DNES z ministerstva dopravy.

Rakousko je s přípravami napřed

O budoucnosti mýta už mají rozhodnuto v Rakousku. Tamější obdoba Ředitelství silnic a dálnic, společnost Asfinag, má sice smlouvu na provoz do konce roku 2018, už teď má ale vyřešenou další koncepci a do poloviny roku začne soutěžit. Mluvčí Asfinagu Alexander Holzedl na dotaz MF DNES uvedl, že se rozhodli i po roce 2018 používat mikrovlnný systém, tedy provoz s mýtnými branami. 

Rakouský model ukazuje i to, jak Česko s přípravami zaspalo. Smlouva na provoz mýta v Rakousku končí o dva roky později, na rozdíl od Česka ale už vědí, jakou technologii budou používat a začínají se samotnou soutěží. V Česku se přípravy několik let vůbec nepohly. 

Dosud ani není jasné, zda se bude mýto vybírat mýtnými branami či satelitně. Záleží to i na tom, zda se stát rozhodne zpoplatnit i silnice nižších tříd.

Odpověď, jak dál s mýtem, hledal speciální projektový tým ministerstva dopravy. Tým měl pracovat intenzivně, ale nakonec se sešel jen sedmkrát a někteří jeho členové dosud nemají ani stále podepsané se státem smlouvy. Ťok nakonec jeho působení pro ČTK zhodnotil, že výstupy expertního týmu nejsou uspokojivé. 

Stát zvažoval nákup české pobočky Kapsche

Různorodá sestava úředníků, akademiků i lidí, kteří jsou mýtem prakticky nedotčeni, nakonec přišla podle informací MF DNES s návrhem, aby se zatím vyhlásila technologicky neutrální otevřená soutěž na dodávku mýtného systému s jeho následným několikaletým provozováním. Podmínkou by nebylo využití stávajícího systému mýtných bran. Favoritem soutěže by byl nejspíše Kapsch. 

Stát by mohl takto oproti současné smlouvě výrazně ušetřit, což připouští i šéf Kapsche Karel Feix. „Úspory by mohly být velké,“ říká Feix. Výrazně níže by totiž mohly jít klíčové nákladové položky, například bankovní poplatky nebo datové přenosy. Ty jsou ve smlouvě stále v cenách odpovídajících startu mýta, tedy roku 2007. Jenže dát jen tak bez soutěže Kapschi smlouvu na další rok či více let je právně obtížné a dá se očekávat, že takový krok napadne zejména konkurence.

Stát mezitím vymýšlí různé varianty, jak soutěž obejít. Jednou z verzí, kterou se chvíli zabýval, byla i myšlenka koupit českou pobočku Kapsche. Vlastnictví firmy státem totiž umožňuje, aby se nemuselo soutěžit.

Ze stejných důvodů se křísí i většině lidí neznámý státní podnik Cimto, který se zabývá testováním obalů a spadá z nepříliš pochopitelných důvodů pod ministerstvo dopravy. Stát zvažuje, že by na něj přesunul veškerou agendu s mýtem a nahradil by Kapsch. I to ale není příliš časově reálné, protože státní podnik si bude muset veškeré činnosti vysoutěžit a najít si na ně odborníky.