(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Kofola, MAFRA

Kofola vstupuje na pražskou burzu s cenou 510 korun za akcii

  • 10
Kofola nacenila své akcie pro vstup na pražskou burzu na 510 korun za kus. Celkem jich od středečního rána ve volném obchodování nabídne 1,5 milionu. Úpis akcií firmu vlastněnou z většiny rodinou Samarasů oceňuje na 11,2 miliardy korun.

Od středy se bude na hlavním trhu pražské burzy po boku korporací ovládaných tuzemskými finančními oligarchy nebo zahraničním kapitálem obchodovat i rodinná firma, jež vyrostla z původně socialistické napodobeniny Coca Coly - nápojářská skupina Kofola.

Předem ohlášený přesun z varšavské na pražskou burzu skýtal do úterního večera poslední tajemství: kolik akcií a za jakou cenu nově vzniklá Kofola ČeskoSlovensko během takzvané roadshow prodala.

Koncem listopadu naznačovali majitelé Kofoly, že o akcie je mezi investory zájem a na burzu nejspíš poputuje víc než původně zamýšlených pět procent (více zde). Z informací poskytnutých České národní bance vyplývá, že nakonec Kofola investorům rozprodala 1,5 milionu akcií po 510 korunách. Tedy necelých sedm procent všech akcií firmy. Tento počet za tuto cenu se tedy začne ve středu obchodovat na hlavním trhu pražské burzy.

Výsledek tedy skončil velmi blízko spodní hranice oznámeného cenového rozmezí 500 až 650 korun. „Byla to fuška, ale nakonec se to podařilo,“ okomentoval výsledek road show generální ředitel Kofola ČeskoSlovensko Jannis Samaras.

Firma nakonec krátila některé nabídky institucionálních investorů. Uspokojila ale všech 250 tisíc nabídek těch drobných, navíc akcie rozdá i mezi své zaměstnance. Tisícovce zaměstnanců za každý odpracovaný rok věnuje jednu akcii. Zároveň plánuje dalších 2 100 akcií rozdat v soutěži.

Na dividendu 30 procent zisku

Nedá se počítat s tím, že by Kofola byla dividendovým titulem. Už dříve firma avizovala, že na výplatu akcionářů bude alokovat přibližně 30 procent čistého zisku. To při současné výši zisků vychází na přibližně jedno procento ceny akcie. To je na poměry dividendových titulů pražské burzy, jako je třeba ČEZ, málo.

Počáteční cena zároveň celou firmu ohodnocuje na 11,2 miliardy korun. Hlavním akcionářem zůstává s 50,8 procenty KSM Investment rodiny Samarasových. Polskému investoru CED Group po částečném odprodeji zůstane 37,3 procenta, po 2,6 procentech mají René Musila a Tomáš Jendřejek a zbylých 6,7 procent se bude veřejně obchodovat.

Kofola dávno není jen retro kola

Právě hlavní akcionáři stojí za úspěšným příběhem. Současný generální ředitel Jannis Samaras a jeho letos zesnulý otec Kostas od devadesátých let podnikali v nápojích. V roce 2002 získali značku a originální recepturu na Kofolu a začali s její resuscitací. Zejména použitím retro marketingu se jim to více než vydařilo.

V Česku je nyní Kofola tržní dvojka za Coca Colou, na Slovensku je dokonce jedničkou. Kofola ale zdaleka není jediným nápojem v portfoliu skupiny. Postupně do něj založením nebo akvizicí přibyly značky Rajec, Hoop, Vinea nebo Ugo.

V březnu Kofola koupila slovinského producenta minerálních vod Radenska a v červnu její zástupci podepsali smlouvu, jejímž prostřednictvím firma získá firma čtyřicetiprocentní podíl v druhém největším producentovi nealkoholických nápojů na Slovensku, skupině Water Holding. Tato transakce ale musí být ještě schválena antimonopolním úřadem.

Skupině Kofola letos vzrostl za první tři čtvrtletí prodej meziročně o 16,3 procenta na 5,56 miliardy korun. Čistý zisk za stejné období potom dosáhl 456 milionů korun. Jde o nejlepší výsledek v historii skupiny. Skupina má sedm výrobních závodů, působí v Polsku, České republice, na Slovensku, ve Slovinsku a v Rusku. Zaměstnává 1 900 lidí, z toho zhruba 700 v Česku.