Vstup Kofoly na burzu symbolizuje socha známého prasátka před Burzovním palácem.

Vstup Kofoly na burzu symbolizuje socha známého prasátka před Burzovním palácem. | foto: Kofola

O akcie Kofoly je zájem. Na pražské burze jich nabídne dvojnásobně víc

  • 6
Obchodování s akciemi nápojářské společnosti Kofola na pražské burze by mělo začít 2. prosince. Cenové rozpětí bude od 500 do 650 korun za akcii. Protože je o akcie mezi investory zájem, prodá přes burzu nakonec přibližně desetiprocentní podíl.

Primární úpis akcií se uskuteční v Praze, následně Kofola požádá o duální listing akcií ve Varšavě. O žádném dalším trhu společnost neuvažuje.

Nabídka akcií se bude podle vydaného prospektu skládat z veřejné nabídky v České republice, Polsku, na Slovensku. Celkově půjde až o 275 tisíc nově vydaných akcií a 1,9 milionu existujících akcií nabídnutých k prodeji jedním ze stávajících akcionářů, společností CED Group S.a.r.l.

Původně plánovala Kofola dát na burzu pouze 1,1 milionu akcií, což představovalo těsně pod pět procent podílu firmy (více čtěte zde). „Kvůli velkému zájmu investorů se ale nakonec rozhodla CED Group navýšit počet nabízených akcií,“ vysvětlil změnu finanční ředitel Kofoly Daniel Buryš. Na pražské (a potažmo i varšavské) burze se tak bude obchodovat okolo 10 procent akcií firmy.

„Doufám, že se akcionáři stanou jak zaměstnanci, tak i naši spotřebitelé,“ řekl při příležitosti vydání prospektu pro investory největší akcionář Jannis Samaras.

Ten také před burzovním palácem odhalil „zlatou“ sochu prasátka známého z předvánoční reklamy (na video s reklamou se můžete podívat zde). Socha má s nadsázkou připomínat býka (symbol rostoucího trhu), který je umístěn na Wall Street před newyorskou burzou.

Ohodnocení mezi 11 a 14 miliardami

Nyní Samarase a spol. čeká takzvaná roadshow, během které bude investorům v Česku, na Slovensku a v Polsku nabízet akcie. Skončí zřejmě 1. prosince a následující den by se měly akcie začít obchodovat v Praze.

Na základě výsledků roadshow se stanoví i cena akcií, kterou prospekt zatím předpovídá v rozmezí 500 a 650 korun. To by celou firmu, která sestává z více než 22 milionů akcií, ohodnocovalo na 11 až 14 miliard korun. Společnost deklarovala, že chce vyplácet na dividendách 30 procent čistého zisku.

Vstup Kofoly na pražskou burzu je vyvrcholením stěhování z Polska do Česka. Firma už letos své sídlo přestěhovala z Varšavy do Ostravy. V říjnu oznámila, že nová společnost Kofola ČeskoSlovensko navýší svůj základní kapitál ze současných dvou milionů korun na 2,2 miliardy korun. Má se tak stát právě vydáním 22 milionů nových akcií, přičemž každá bude mít nominální hodnotu 100 korun. Z nich se potom zmíněných 2,175 milionů akcií bude obchodovat na pražské burze.

Kofole se daří nejlépe v historii

Skupině Kofola letos vzrostl za první tři čtvrtletí prodej meziročně o 16,3 procenta na 5,56 miliardy korun. Jde o nejlepší výsledek v historii skupiny. Skupina má sedm výrobních závodů, působí v Polsku, České republice, na Slovensku, ve Slovinsku a v Rusku. Zaměstnává 1900 lidí, z toho zhruba 700 v Česku.

K výrobkům firmy Kofola vedle stejnojmenného nápoje patří ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík,energetické nápoje Semtex, nápoje značky Chito, Top Topic nebo Citro Cola.

V březnu Kofola koupila slovinského producenta minerálních vod Radenska a v červnu její zástupci podepsali smlouvu, jejímž prostřednictvím firma získá firma čtyřicetiprocentní podíl v druhém největším producentovi nealkoholických nápojů na Slovensku, skupině Water Holding. Tato transakce ale musí být ještě schválena antimonopolním úřadem.

Většinovým vlastníkem Kofoly je společnost KSM Investment, která patří rodině Samarasů, jež značku Kofola po roce 1990 oživila.

,