Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát na mýtném loni vybral 8,7 miliardy. Čekalo se mnohem více

  20:57aktualizováno  20:57
Autodopravci loni v Česku na mýtném zaplatili rekordních 8,7 miliardy korun. Je to sice meziročně o 6,8 procenta víc, zároveň ale méně než očekávaných 10,2 miliardy korun. Od roku 2007, kdy byl systém mýtného zaveden, stát vybral 40,6 miliardy korun.
Stát vybírá mýtné na 1 300 kilometrech silnic a dálnic.

Stát vybírá mýtné na 1 300 kilometrech silnic a dálnic. | foto: Profimedia.cz

Plánovaný růst výběru se odvíjel od zvýšení sazeb mýtného, které loni podruhé za sebou vzrostly o čtvrtinu.

"Nižší výběr proti očekávání způsobilo především zavedení zvýhodněných sazeb pro dopravce, kteří využívají nákladní vozy s nejekologičtějšími motory v kategorii Euro 5 a vyšší," uvedl mluvčí mýtného systému MÝTO CZ David Šimoník.

Počet vozidel v nejvyšší ekologické třídě podle statistik Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) meziročně vzrostl o zhruba 30 procent. Od kamionů splňujících normu Euro 5 by tak v roce 2014 mohla podle odhadů dopravců pocházet až polovina vybraného mýta.

Vybraná částka 8,7 miliardy korun může ještě klesnout o slevy na elektronickém mýtném, o které mohou dopravci za loňský rok poprvé žádat.

Slevy by se měly odvíjet od výše ročního mýtného, které jednotliví dopravci zaplatí za každý kamion. Maximálně to může být 13 procent ze zaplacené částky na každý z kamionů. Stát počítá s tím, že přepravcům vrátí 300 až 350 milionů korun, podle odhadu Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia se ale celá tato částka nerozdělí.

Nejvíce na mýtném zaplatí kamiony

V letošním roce se podle dohod s autodopravci mýtné tarify měnit nebudou.

"V nadcházejícím roce bude pokračovat obměna vozového parku kamionů směrem k ekologičtějším motorům, bude se tedy dále zvyšovat podíl kamionů v kategorii Euro 5 na vybraném mýtném. To s sebou může reálně přinést pokles vybraného mýta až k 8,5 miliardy korun," uvedl ředitel firmy Kapsch, která systém mýtného provozuje, Karel Feix.

V loňském prvním pololetí se na mýtném vybralo 4,4 miliardy korun, ve druhém půlroce to bylo 4,3 miliardy Kč. Nejslabším měsícem loňského roku byl prosinec, ve kterém dopravci na mýtném zaplatili 568 milionů korun.

Nejsilnějším dnem historie českého mýtného systému od roku 2007 je pak letošní 26. září s výběrem 34,4 milionu korun.

Účinnost výběru mýta podle měření auditora Logica loni dosáhla průměrné hodnoty 99,6 procenta.

Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1 300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. Mýtné platí vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny. V mýtném je nyní zaregistrováno 637 881 uživatelů, z nichž 12 procent připadá na menší nákladní vozidla s hmotností do 12 tun.

Na výběrech se dominantně podílí nejtěžší kamiony nad 12 tun, které platí 88 procent celkového mýta. Lehčí nákladní automobily s hmotností mezi 3,5 tuny a 12 tunami přispívají 11 procenty a na autobusy zbývá necelé jedno procento vybraného mýta.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.