Fabia je trochu ze stejného ranku jako nová kolínská trojice.
Ve Škodě je to základní model a stejné to bude i s Peugeotem 107, Toyotou Aygo a Citroënem C1 ve stájích těchto tří značek.
Jak prohlašuje šéf francouzského Peugeotu Jean Maria Folz, nové kolínské auto vzniklo kvůli tomu, že malá auta všech tří stájí s každou novou řadou rostla, až se objevil prostor pro jedno úplně nové malinké vozidlo.
Auta z Kolína a z Boleslavi jsou jinak každý pes jiná ves a šéfové obou automobilek na to při každé příležitosti upozorňují.
Fabia na straně jedné a kolínská trojka na straně druhé mají podle svých tvůrců úplně jiné poslání, jiné publikum, a tedy i jiné vlastnosti. "Škoda dělá jiný typ aut, než my," říká Francouz Jean Pierre Chantossel, druhý nejvýše postavený manažer v kolínské automobilce.
Tamní trio spadá do té úplně nejmenší kategorie osobních aut, kde bude soupeřit třeba s vozem Hyundai Getz, Chevroletem Matiz nebo Fiatem Panda.
Když se výrobcům podaří udělat kolem nich náležitý humbuk a vybudovat dobrou image, pak možná osloví i některé potenciální kupce populárních a luxusních minivozítek značek Smart nebo Mini.
Z roční produkce 300 tisíc aut jich má doma zůstat jen kolem pěti tisíc, zbytek bude putovat na export. Hlavně do západní Evropy, kde je ve městech vidět vzrůstající zájem o miniaturní auta, zvlášť pokud nabídnou svěží moderní design a osloví i generaci nejmladších řidičů, kteří v Česku jezdí spíš autobuse.
Naproti tomu Škoda uplatňuje úplně jinou strategii na jiný typ zákazníků a podle toho také vyrábí svá auta. Posláním fabie je být na hraně, kde už lze malý vůz brát jako plnohodnotné auto pro rodinu.
Takové vozidlo - jak kdysi prohlásil bývalý šéf Škody Vratislav Kulhánek - musí pojmout děti i náklad na čtrnáct dnů do Chorvatska. A to je ambice, kterou si kolínská auta nedávají.
Ta mají oslovit spíš mládež v bohaté Paříži nebo v Římě, kde mají lidé dost peněz na druhé či třetí auto do rodiny a kde nehledí tolik na funkčnost, jako spíš na design a "šmrnc".
Když viceprezident Toyoty Thierry Dombreval na podzim v Paříži oznamoval, že se kolínské auto bude jmenovat Aygo, pouštěl u toho videoklip plný mladých lidí jak z reklamy na mobilní telefony.
V Boleslavi to vidí stejně. "Škoda dělá auta pro rodiny, v Kolíně to budou auta pro singly," říká místopředseda představenstva Škody Winfried Vahland.
O rozvrstvení zákazníků se definitivně rozhodne, jakmile Kolínští prozradí cenu své novinky. Vůz je novější, lépe vybavený a díky menší hmotnosti bude zřejmě také živější, na druhou stranu je výrazně menší s menším kufrem a také užší paletou motorů.
Šéf české pobočky Peugeotu Michel Schotman na podzim prohlásil, že se bude snažit posadit cenu stošestky pod cenu fabie, což by mohlo znamenat 200 tisíc (pokud by se srovnával s nejlevnějšími a nejméně vybavenými kusy na trhu), ale klidně i přes 250 tisíc při srovnání se stejnou výbavou, tedy se čtyřmi airbagy a ABS.
Spíš než s fabií by kolínská auta snesla srovnání s novinkou Škoda Yeti, kterou mladoboleslavská automobilka přivezla jako příklad svého budoucího vývoje.
Vůz, který je zatím jen designérskou hříčkou na zkoušku: je menší než fabie a má předznamenat nový, přátelský image české značky. Podle Vahlanda by model Yeti mohl oslovit lidi, kteří jezdí ve městě, ale přitom mají slabost pro terénní auta.
Zaměstnanci TPCA přihlížejí slavnostnímu ceremoniálu při zahájení výroby 28. února 2005. |