Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kolín má šanci získat investici Toyoty

  0:01aktualizováno  0:01
Česká republika se dostala mezi poslední tři země, z nichž automobilky Toyota a PSA Peugeot Citroën vyberou místo pro stavbu nového závodu na výrobu malých vozů, a má slušnou šanci v tomto výběru zvítězit. Největší japonský ekonomický deník Nihon Keizai Shimbun dokonce ve svém včerejším vydání napsal, že firmy si už Českou republiku definitivně vybraly.

Mluvčí Toyoty však v reakci sdělil, že výběr ještě není ukončen a o umístění továrny budou firmy informovat až v první polovině ledna. Česko láká automobilky na dvě stě hektarů pozemků v areálu investiční zóny ve středočeském Kolíně.

"Do čtrnácti dnů stejně jako Polsko a Maďarsko zašleme investorům nabídku. My asi nebudeme nejlevnější, ale poskytneme nejlepší podmínky pro zahájení a kvalitu výroby. Konkrétní údaje ale říci nemohu," uvedl šéf agentury pro investice CzechInvest Martin Jahn.

Původně mělo největší šanci na získání projektu Polsko, kde už má Toyota závod na výrobu převodovek a staví novou továrnu na motory. Polsko však na rozdíl od Kolína zatím nedokázalo zajistit dostatečně velký pozemek.

"Polsko zprvu vypadalo jako vítěz souboje, ale nyní nemá vůbec nic jisté. Česko a Maďarsko mohou zvítězit," tvrdí analytik automobilového průmyslu britské konzultační společnosti PriceWaterhouseCoopers Michael Weidokal.

PSA Peugeot Citroën a Toyota chtějí postavit továrnu za 1,5 miliardy eur a ročně v ní vyrábět 300 tisíc malých automobilů. Zaměstnání přímo v závodě najde několik tisíc lidí a v dodavatelských firmách má být vytvořeno přes deset tisíc míst. Na společném výrobním podniku se firmy dohodly v první polovině roku a během prosince založí podnik, ve kterém budou mít po padesáti procentech akcií.

Výhoda Kolína je v tom, že tamní investiční zóna se připravovala už pro německou automobilku BMW, která dala na jaře nakonec přednost německému Lipsku před středními Čechami. Kolínská radnice už má podepsanou smlouvu se všemi ze tří stovek majitelů pozemků, kterým nabídla 250 korun za metr čtvereční.

"Bylo to nesmírně náročné. Za vlastníky jsme jezdili po celé republice a přemlouvali je," popsala starostka Zdenka Majerová. Minulý týden zastupitelé schválili začlenění 400hektarové zóny mezi Kolínem a Ovčáry do územního plánu, takže město bude moci začít vyplácet vlastníkům půdy peníze.

Jen na vykoupení pozemků stát přispěje půjčkou 600 milionů, další půlmiliarda půjde na přivedení sítí. Dalších 100 milionů dá město ze svého. Podle Majerové je už po schválení změn v územním plánu všechno připraveno k tomu, aby město mohlo začít s budováním infrastruktury.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Generální ředitel společnosti Vítkovice Jan Světlík je známý i jako milovník a...
Soud poslal Vítkovice Power Engineering do konkurzu

Společnost Vítkovice Power Engineering půjde do konkurzu. O přeměně z reorganizace rozhodl soud na návrh představenstva firmy. Vyplývá to z usnesení soudu...  celý článek

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.